Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów.
Z ustawy o samorządzie gminnym wynikają następujące zasady wykonywania budżetu:
gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność,
organem wykonawczym gminy jest wójt, do którego zadań należy w szczególności przygotowywanie projektów uchwał rady, określenie sposobu wykonywania uchwał, gospodarowanie mieniem komunalnym, wykonywanie budżetu, zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek.
Budżet jednostki samorządu terytorialnego uchwalany jest w formie uchwały na rok budżetowy. Uchwała budżetowa stanowi podstawę gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego. Uchwała ta określa:
prognozowane dochody jednostki samorządu terytorialnego według ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji,
wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków z wyodrębnieniem:
a) wydatków bieżących w tym w szczególności:
wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
dotacji,
wydatków na obsługę długu jednostki,
wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę
b) wydatków majątkowych,
źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki jednostki samorządu terytorialnego,
wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,
upoważnienia dla wójta gminy do zaciągania długu oraz spłaty zobowiązań jednostki,
zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,
dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego ustawami,
dotacje,
dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego, w budżecie jednostki samorządu terytorialnego, której powierzono realizację tych zadań.
Powyższa lista nie wyczerpuje całości spraw, które mogą być zawarte w uchwale budżetowej, gdyż mogą w niej zostać ujęte również inne upoważnienia dla wójta i inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu jednostki.
II. Wykonywanie budżetu gminy w świetle ustawy o finansach publicznych.
Wykonywanie budżetów jednostek samorządu terytorialnego reguluje ustawa o finansach publicznych, która jest ustawą wspólną zarówno do wykonywania budżetu państwa, jak i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Jak wynika z art. 129 ustawy o finansach publicznych, w toku wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązują zasady gospodarki finansowej określone dla budżetu państwa. I tak:
pełna realizacja zadań następuje w terminach określonych przepisami i harmonogramem,
ustalenie, pobieranie i odprowadzanie dochodów budżetu następuje na zasadach i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów,
dokonywanie wydatków następuje w granicach kwot określonych w planie finansowym, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny,
wydatki na współfinansowanie programów realizowanych ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, nie podlegających zwrotowi, mogą być dokonywane po uzyskaniu tych środków,
zlecanie zadań powinno następować na zasadzie wyboru najkorzystniejszej oferty, z uwzględnieniem przepisów ustawy o zamówieniach publicznych, a w odniesieniu do podmiotów nie działających w celu osiągnięcia zysku - w trybie jawnego wyboru najkorzystniejszej oferty w rozumieniu ustawy o zamówieniach publicznych, z odpowiednim zastosowaniem art. 25 i art. 71 ustawy o finansach publicznych,
wydatki na obsługę długu Skarbu Pastwa są dokonywane przed innymi wydatkami budżetu gminy,
wydatki nieprzewidziane, których obowiązkowe płatności wynikają z tytułów egzekucyjnych lub wyroków sądowych, mogą być dokonywane bez względu na poziom środków finansowych zaplanowanych na ten cel; powinny być one zrefundowane w trybie przeniesień wydatków określonym w art. 96 ustawy o finansach publicznych.,
przeniesienia wydatków w budżecie mogą być dokonywane na zasadach i w zakresie określonym w art. 96 ustawy o finansach publicznych,
dotacje celowe przyznane jednostce samorządu terytorialnego na realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, nie wykorzystane w danym roku, podlegają zwrotowi do budżetu państwa w części, w jakiej zadanie nie zostało wykonane.
III. Dochody budżetowe i polityka podatkowa.
Dochody budżetowe dzielą się na trzy podstawowe grupy:
dochody własne,
subwencje,
dotacje z budżetu państwa..
Szczegółowy wykaz dochodów jednostki samorządu terytorialnego określa ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Rozdziela ona dochody na:
wpływy z podatków określonych ustawami (od nieruchomości, środków transportowych, rolny, leśny, od posiadania psa, karty podatkowej, od czynności cywilnoprawnych, spadków i darowizn)
wpływy z opłat (skarbowej, administracyjnej, innych lokalnych)
udziały w podatkach stanowiących dochód państwa,
subwencję ogólną w częściach: podstawowej, rekompensującej, oświatowej, drogowej i wyrównawczej,
dotacje celowe na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz inne zlecone ustawami,
odsetki od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych,
dochody z majątku.
Oprócz powyższych wg art. 4 ww. ustawy „dochodami gminy mogą być dotacje celowe na dofinansowanie zadań własnych gminy, dotacje celowe na zadania realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej lub z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, dotacje celowe z budżetu państwa na usuwanie bezpośrednich zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, dotacje z funduszy celowych i inne”
Dochody budżetu Gminy Stare Czarnowo
w latach 2001-2003 według głównych źródeł
Wyszczególnienie
Wykonanie 2001
Wykonanie 2002
Plan 2003
1
2
3
4
Dochody podatkowe
1 604 214
2 095 385
2 215 600
Wpływ z opłat
52 126
56 010
56 000
Wpływy z usług
147 800
104 753
92 000
Dochody majątkowe
288 109
181 430
301 000
Udziały w podatkach budżetu państwa
546 017
511 702
537 234
Subwencje
1 605 223
1 748 698
1 765 907
Dotacje na zadania własne, zlecone i środki na dofinansowanie zadań własnych uzyskane z innych źródeł
601 573
607 945
421 660
Pozostałe dochody
4 275
10 645
5 000
Dochody ogółem
4 849 337
5 316 568
5 394 401
Liczba mieszkańców
3 814
3 785
3 797
Dochody ogółem na 1 mieszkańca
1 271
1 405
1 421
Źródło: Sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2001, 2002 i budżet na 2003 r.
Źródło: Sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2001, 2002 i budżet gminy na 2003 r.
Źródło: Budżet gminy na 2003 r.
Ponad połowa (50,52 %) dochodów budżetu gminy pochodzi z budżetu państwa. Są to dochody, na które Gmina nie ma większego wpływu, w szczególności:
subwencje – 32,74 %
dotacje na zadania własne i zlecone – 7,82 %
udziały w podatkach budżetu państwa – 9,96 %
Gmina nakłada również podatki na swoich mieszkańców w postaci podatków lokalnych. Dochody z tego źródła stanowią w planie na 2003 r. 41,08 % ogółu dochodów gminy. Łącza wartość dochodów z podatków lokalnych planowana na 2003 r. wynosi 2.190.600 zł
Wyszczególnienie
Wykonanie 2001
%
Wykonanie 2002
%
Plan 2003
%
Podatek od nieruchomości
1 211 282
78,47
1 705 368
82,44
1 819 000
83,04
Podatek rolny
171 431
11,11
201 987
9,76
192 000
8,76
Podatek leśny
50 632
3,29
57 690
2,79
64 600
2,95
podatek od czynności cywilnoprawnych
57 052
3,70
60 189
2,91
58 000
2,65
podatek od środków transportowych
51 674
3,34
38 486
1,86
51 800
2,36
podatek od spadków i darowizn
1 481
0,09
4 850
0,23
5 000
0,23
Podatek od posiadania psa
62
0,01
200
0,01
Ogółem
1 543 552
100,00%
2 068 632
100,00%
2 190 600
100,00%
Źródło: sprawozdania z wykonania budżetu za 2001 i 2002 r i budżet na 2003 r.
Struktura podatków w 2003 roku – ujęcie graficzne
Źródło: Budżet gminy na 2003 r.
Dochody budżetu Gminy Stare Czarnowo na rok 2003
w porównaniu z wykonaniem roku 2002
w zł
Dział
Rozdział
Wyszczególnienie
Wykonanie za 2002 r.
Plan na 2003 r.
Dynamika %
Struktura % 2003
010
ROLNICTWO I ŁOWIECTWO
16 891
15 000
88,80%
0,28%
01095
Pozostała działalność
16 891
15 000
88,80%
0,28%
700
GOSPODARKA MIESZKANIOWA
199 450
304 000
152,42%
5,64%
70005
Gospodarka gruntami i nieruchomościami
178 634
289 000
161,78%
5,36%
70095
Pozostała działalność
20 816
15 000
72,06%
0,28%
710
DZIAŁALNOŚĆ USŁUGOWA
5 800
5 000
86,21%
0,09%
71035
Cmentarze
5 800
5 000
86,21%
0,09%
750
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
110 099
47 000
42,69%
0,87%
75011
Urzędy wojewódzkie
37 000
39 000
105,41%
0,72%
75020
Starostwa powiatowe
2 100
0
0,00%
0,00%
75023
Urzędy gmin
13 305
8 000
60,13%
0,15%
75056
Spis powszechny i inne
12 100
0
0,00%
0,00%
75095
Pozostała działalność
45 594
0
0,00%
0,00%
751
URZĘDY NACZELNYCH ORGANÓW WŁADZY PAŃSTWOWEJ, KONTROLI I OCHRONY PRAWA
13 374
560
4,19%
0,01%
75101
Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa
552
560
101,45%
0,01%
75109
Wybory do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz referenda gminne, powiatowe i wojewódzkie
12 822
0
0,00%
0,00%
754
BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE I OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
2 000
0
0,00%
0,00%
75403
Jednostki terenowe policji
2 000
0
0,00%
0,00%
756
DOCHODY OD OSÓB PRAWNYCH, OD OSÓB FIZYCZNYCH I OD INNYCH JEDNOSTEK NIE POSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚCI PRAWNEJ
2 611 137
2 802 834
107,34%
51,96%
75601
Wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych
16 305
15 000
92,00%
0,28%
75615
Wpływy z podatku rolnego, podatku lesnego, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatków i opłat lokalnych od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych
1 623 255
1 802 600
111,05%
33,42%
75616
Wpływy z podatku rolnego, podatku lesnego, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatków i opłat lokalnych od osób fizycznych
455 825
398 000
87,31%
7,38%
75618
Wpływy z innych opłat stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego na podstawie ustaw
2 695
49 000
1818,18%
0,91%
75619
Wpływy z róznych rozliczeń
1 355
1 000
73,80%
0,02%
75621
Udziały gmin w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa
511 702
537 234
104,99%
9,96%
758
RÓZNE ROZLICZENIA
1 746 876
1 765 907
101,09%
32,74%
75801
Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego
1 328 327
1 672 294
125,89%
31,00%
75802
Część podstawowa subwencji ogólnej dla gmin
2 353
3 169
134,68%
0,06%
75805
Część rekompensująca subwencji ogólnej dla gmin
418 018
90 444
21,64%
1,68%
75814
Różne rozliczenia finansowe
-1 822
0
0,00%
0,00%
801
OŚWIATA I WYCHOWANIE
35 484
9 700
27,34%
0,18%
80101
Szkoły podstawowe
17 613
0
0,00%
0,00%
80110
Gimnazja
6 807
0
0,00%
0,00%
80195
Pozostała działalność
11 064
9 700
87,67%
0,18%
851
OCHRONA ZDROWIA
570
0
0,00%
0,00%
85121
Leczenie ambulatoryjne
570
0
0,00%
0,00%
853
OPIEKA SPOŁECZNA
429 101
301 000
70,15%
5,58%
85313
Składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej
9 800
5 000
51,02%
0,09%
85314
Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne
187 940
154 000
81,94%
2,85%
85319
Dodatki mieszkaniowe
58 069
0
0,00%
0,00%
85316
Zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze
55 900
54 000
96,60%
1,00%
85319
Ośrodki pomocy społecznej
75 600
77 000
101,85%
1,43%
85328
Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze
11 000
0,20%
85395
Pozostała działalność
41 792
0
0,00%
0,00%
854
EDUKACYJNA OPIEKA WYCHOWAWCZA
64 905
60 400
93,06%
1,12%
85401
Świetlice szkolne
450
0
0,00%
0,00%
85404
Przedszkola
61 852
60 000
97,01%
1,11%
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja
Osoba
Data
Dodanie dokumentu:
Administrator Serwisu
23-04-2004 12:49
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: