Do zadań Referatu Gospodarki Komunalnej, Nieruchomości i Ochrony Środowiska należy:
1) w zakresie gospodarki wodno-ściekowej:
a) prowadzenie i nadzorowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy,
b) sporządzanie projektów umów o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,
c) wydawanie warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,
d) koordynowanie spraw związanych z przygotowaniem informacji dotyczących odprowadzania wód deszczowych,
e) koordynowanie pozwoleń wodno-prawnych.
2) w zakresie inwestycji i remontów infrastruktury wodno-kanalizacyjnej:
a) opracowywanie planów inwestycji oraz remontów w Gminie,
b) przygotowywanie dokumentacji technicznej i stosownych zezwoleń związanych z prowadzonymi przez Gminę inwestycjami i remontami,
c) realizacja i rozliczanie inwestycji gminnych.
3) w zakresie gospodarki nieruchomościami:
a) prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem projektów podziałów nieruchomości,
b) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy,
c) prowadzenie spraw związanych z roszczeniami finansowymi wynikającymi z ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (opłata adiacencka, przejmowanie nieruchomości),
d) regulacja stanów prawnych nieruchomości,
e) prowadzenie zbioru aktów notarialnych,
f) gospodarowanie i zarządzanie komunalnymi gruntami zabudowanymi i przeznaczonymi w planach zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę, w tym ich zbywania, oddawania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, dzierżawę, najem, użyczenie, w trwały zarząd oraz ich przekazywanie na cele szczególne,
g) ustalanie wartości gruntów stanowiących własność Gminy,
h) organizowanie przetargów na zbywanie prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiących własność Gminy,
i) nabywanie nieruchomości niezbędnych dla realizacji zadań Gminy,
j) komunalizacja gruntów,
k) prowadzenie ewidencji gruntów gminnych,
l) tworzenie zasobów gruntów i gospodarowanie nim, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach obowiązującego prawa,
m) zagospodarowanie wspólnot gruntowych,
n) ustalanie numerów porządkowych (adresów), zakładanie i prowadzenie ewidencji miejscowości, ulic i adresów oraz prowadzenie spraw związanych z nazewnictwem ulic, placów i innych nazw,
o) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o ochronie zabytków,
p) prowadzenie spraw związanych z umieszczaniem reklam na obiektach i terenach administrowanych przez Gminę.
4) w zakresie gospodarki mieszkaniowej, lokalowej i komunalnej:
a) administrowanie, gospodarowanie i zarządzanie gminnym zasobem budynków, lokali mieszkalnych i użytkowych,
b) przyznawanie lokali mieszkalnych, socjalnych i zastępczych,
c) prowadzenie spraw związanych z zasobem lokali użytkowych,
d) realizacja zadań wynikających z ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych,
e) prowadzenie spraw związanych z dostawą mediów do obiektów gminnych,
f) prowadzenie i nadzorowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy.
5) w zakresie rolnictwa i ochrony środowiska:
a) ochrona i kształtowanie środowiska, w tym:
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o odpadach,
- nadzór i koordynacja spraw związanych z porządkiem i czystością na terenie Gminy,
- wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości,
- naliczanie kar pieniężnych za samowolne usuwanie drzew lub krzewów,
- nadzór, kontrola i ewidencja parków, pomników przyrody i rezerwatów,
- likwidacja dzikich wysypisk śmieci,
- ustalanie wpływu realizacji inwestycji na środowisko.
b) opracowywanie programów ochrony środowiska oraz gospodarki odpadami,
c) ochrona gruntów rolnych i leśnych, w tym:
- kontrolowanie zasiewów zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu narkomanii,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej własności gospodarstw rolnych.
d) prowadzenie spraw wynikających z ustawy prawo łowieckie,
e) prowadzenie spraw związanych z gospodarką leśną,
f) prowadzenie spraw z zakresu ochrony zwierząt,
g) nadzór nad gospodarką wodną na terenie Gminy, w tym:
- prowadzenie spraw z zakresu naruszenia stosunków wodnych,
- organizowanie robót konserwacyjno-remontowych na wiejskich urządzeniach melioracyjnych,
- prowadzenie ewidencji urządzeń melioracyjnych oraz wnioskowanie o przeprowadzenie robót melioracyjnych na gruntach, celem utrzymania właściwej gospodarki wodnej.
h) prowadzenie spraw z zakresu prawa geologicznego i górniczego,
i) współpraca z instytucjami działającymi na rzecz rolnictwa i obszarów wiejskich.
6) w zakresie ochrony przeciwpożarowej:
a) wykonywanie zadań Gminy w zakresie ochrony przeciwpożarowej,
b) nadzór nad działalnością gminnych jednostek ochotniczych straży pożarnych,
c) określanie potrzeb finansowych gminnych jednostek ochotniczych straży pożarnych,
d) współdziałanie z komendantem powiatowym straży pożarnej,
e) koordynacja i organizacja spraw związanych z ochroną przeciwpożarową w Urzędzie.
7) w zakresie obrony, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego:
a) organizowanie i prowadzenie spraw związanych z obronnością kraju, obroną cywilną oraz bezpieczeństwem,
b) koordynowanie całości spraw związanych z zabezpieczeniem przed powodzią i innymi klęskami żywiołowymi,
c) opracowywanie i aktualizowanie planów w ramach zarządzania kryzysowego, planowania obronnego i obrony cywilnej,
d) przygotowanie ludności i mienia komunalnego na wypadek wojny,
e) współdziałanie z organami wojskowymi,
f) tworzenie formacji obrony cywilnej,
g) przygotowanie i zapewnianie działania systemu powszechnego ostrzegania i alarmowania oraz systemu wykrywania skażeń,
h) reklamowanie osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
i) prowadzenie szkolenia obronnego,
j) organizacja stanowiska kierowania Wójta w stałej siedzibie oraz na zapasowym miejscu pracy,
k) organizacja Stałego Dyżuru Wójta na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.
|