UCHWAŁA NR XIX/137/04 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 13 września 2004 r
w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie
Gminy Stare Czarnowo.
Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach / Dz. U. Nr 132, poz. 662, Nr 121, poz. 770; z 1997 r. Nr 60, poz. 369;
z 2000 r. Nr 22, poz. 272; z 2001 r. Nr 100, poz. 1085, Nr 154, poz. 180; z 2002 r. Nr 113,
poz. 984,; z 2003 r. Nr 7, poz. 78; z 2004 r. Nr 96, poz. 959 / i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym / Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r.
Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 /
Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1. Po zasięgnięciu opinii Państwowego Terenowego Inspektora Sanitarnego ustala
się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stare Czarnowo stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Właściciele nieruchomości nie stosujący się do ustalonych zasad podlegają
odpowiedzialności karnej na podstawie art. 10 ust. 2 i 2 a ustawy z dnia
13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach na zasadach określonych przepisami kodeksu
w sprawach o wykroczeniach.
§ 3. Traci moc uchwała Nr XXVII/163/98 Rady Gminy w Starym Czarnowie z dnia
25 lutego 1998 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości
i porządku
na terenie Gminy Stare Czarnowo.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Stare
Czarnowo.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia
w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Kazimierz Mendak
Załącznik do Uchwały Nr XIX/137/04 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 13 września 2004 r.
Rozdział 1
ZASADY UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
§ 1.
- Właściciele nieruchomości położonych w granicach administracyjnych gminy zobowiązani są do zapewnienia utrzymania czystości i porządku na
zarządzanych przez siebie nieruchomościach.
- Właściciele zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki do gromadzenia odpadów według zasad uzgodnionych z wywożącym opady.
- Odpady pochodzące z nieruchomości – przeznaczone do wywozu winny być gromadzone tylko w pojemnikach do tego przeznaczonych, odpady
gromadzone w inny sposób nie będą wywożone. Nie dotyczy to odpadów przestrzennych /np.: zużytych mebli itp. /.
- Rodzaj pojemników, miejsce ich ustawienia, ich pojemność i częstotliwość wywozu ustala właściciel nieruchomości z prowadzącym wywóz.
- Rodzaj pojemników, ich pojemność i częstotliwość wywozu musi gwarantować odbiór
wszystkich wytworzonych odpadów.
- Zobowiązuje się wytwórców odpadów przemysłowych do gromadzenia ich w osobnych
pojemnikach niż odpady komunalne.
- Właściciel nieruchomości odpowiada za stan sanitarny oraz zabezpieczenie pojemników przed kradzieżą i umyślnym uszkodzeniem.
- Pojemniki do gromadzenia odpadów winny być oznakowane przez ich właściciela w sposób umożliwiający ich identyfikację.
- Za czystość i porządek miejsc odbioru odpadów odpowiada właściciel nieruchomości.
- Zabranie się spalania, ubijania i zamulania odpadów oraz wrzucania do nich substancji żrących i innych powodujących uszkodzenie pojemników.
- Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do przyłączenia obiektów budowlanych do istniejącej kanalizacji
sanitarnej.
- Właściciele nieruchomości, których nieruchomości nie mogą być przyłączone do kanalizacji
sanitarnej ze względu na jej brak na danym terenie zobowiązani są do gromadzenia
nieczystości w szczelnych zbiornikach.
- Częstotliwość wywozu nieczystości ze zbiorników ustala właściciel nieruchomości z
wywożącym odpady.
- Częstotliwość wywozu musi gwarantować ochronę środowiska
przed zanieczyszczeniem.
- Właściciele nieruchomości zobowiązani są do oczyszczania ze śniegu i lodu oraz usuwania
błota i innych zanieczyszczeń z
chodników położonych wzdłuż posesji, systematycznej wymiany piasku w piaskownicach oraz utrzymania porządku między granicą nieruchomości a chodnikiem lub jezdnią.
- Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udokumentowania korzystania z usług wywożącego odpady przez okazanie umowy i dowodów płacenia za usługi lub okazanie na żądanie osób uprawnionych dowodów płacenia za składowanie odpadów
na składowisku odpadów komunalnych .
- Wykonanie obowiązków określonych w ust. 1 - 9 i ust. 14 na terenie budowy należy do
kierownika budowy.
- Zobowiązuje się organizatorów imprez do zabezpieczenia w odpowiednią ilość szaletów dla uczestników.
- Obowiązki utrzymania czystości i porządku w odniesieniu do dróg
publicznych należą
do zarządu dróg.
- W odniesieniu do pozostałych terenów obowiązek utrzymania czystości i porządku należy
do gminy. Realizacja tego obowiązku polega na:
- działaniach mających na celu likwidację składowania odpadów w
miejscach do tego nie przeznaczonych,
- oczyszczaniu ulic, placów, parków i innych terenów,
- rozmieszczeniu koszy ulicznych w rejonach intensywnego ruchu
pieszego (ilość koszy, częstotliwość ich opróżniania musi gwarantować utrzymanie porządku i czystości),
- zapewnienie odpowiedniej ilości szaletów publicznych i ich utrzymania.
Rozdział 2
ZASADY WYWOZU ODPADÓW KOMUNALNYCH
§ 2.
- Wywóz odpadów komunalnych w tym nieczystości gromadzonych w zbiornikach prowadzą jednostki organizacyjne posiadające zezwolenie Wójta Gminy na prowadzenie tych usług.
- Jednostki organizacyjne o których mowa ust.1 dokonują wywozu odpadów komunalnych jedynie do miejsc w tym celu wyznaczonych przez Wójta.
- Wywóz odpadów winien odbywać się środkami transportu gwarantującymi ochronę przed
zanieczyszczeniem środowiska.
- Lokalizacja zbiorników na nieczystości winna zapewnić bezkolizyjny dojazd sprzętu specjalistycznego.
- Wywóz odpadów przestrzennych winien odbywać się według ustalonego harmonogramu podanego do wiadomości zainteresowanym. Dopuszcza się wywóz odpadów przestrzennych przez właścicieli nieruchomości.
- W przypadku dostarczenia do wywozu odpadów niedozwolonych wywożący może
odmówić ich wywiezienie. Właściciel odpadów winien niezwłocznie je usunąć w miejsce i na warunkach uzgodnionych z właściwą służbą ochrony środowiska.
- Szczegółowe warunki wywozu odpadów komunalnych ustala wywożący z wytwarzającym odpady.
Rozdział 3
ZASADY UTRZYMYWANIA ZWIERZĄT DOMOWYCH
§ 3.
- Zabrania się właścicielom zwierząt domowych utrzymywania zwierząt domowych w sposób uciążliwy dla otoczenia.
- Zabrania się prowadzenia hodowli zwierząt domowych w miejscach do tego nie przeznaczonych.
- Zabrania się przetrzymywania zwierząt domowych w warunkach niegodnych.
- Zabrania się wprowadzania psów w miejsca zabaw dzieci/ place zabaw, boiska szkolne piaskownice i na targowiska.
- Właściciele zwierząt domowych zobowiązani są do:
- przestrzegania terminów szczepień ochronnych,
- realizowania szczepień w warunkach zagrożeń,
- wprowadzania psów w miejsca publiczne tylko na smyczy,
- uprzątania nieczystości po swoim psie w miejscach publicznych,
- oznakowania psa przez zawieszenie przy obroży numeru identyfikacyjnego wydanego przez gminę.
- Właściciel posesji, po której biega swobodnie pies zobowiązany jest do:
- zabezpieczenia posesji w taki sposób, aby zapobiec ewentualnemu wydostaniu się psa
na zewnątrz.
- umieszczenia w dostępnym miejscu dzwonka lub innego urządzenia sygnalizacyjnego
/powiadamiającego/ oraz tabliczkę informacyjną z napisem ,,Uwaga zły pies’’.
Rozdział 4
ZASADY UTRZYMANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ
§ 4.
- Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich w ścisłej zabudowie
mieszkaniowej i na terenach ogrodów przydomowych.
- Dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich na prywatnych posesjach w obrębie osiedli o luźnej zabudowie i na terenach niezabudowanych pod warunkiem, że działalność ta nie będzie sprawiała uciążliwości i będzie prowadzona z zachowaniem warunków higieniczno-sanitarnych.
- W celu utrzymania na odpowiednim poziomie stanu sanitarnego i porządkowego zabrania się hodowli królików , drobiu i gołębi w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych.
- Dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:
- wszelkie ptactwo, zwierzęta gospodarskie utrzymywane na nieruchomości musi zostać zabezpieczone przed opuszczeniem tej nieruchomości,
- właściciel zwierzęcia, które zanieczyściło ulicę bądź chodnik obowiązany jest do uprzątnięcia zanieczyszczenia.
Rozdział 5
WYZNACZENIE OBSZARÓW OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI I TERMINÓW JEJ PRZEPROWADZANIA.
§ 5.
- Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do przeprowadzania obowiązkowej
deratyzacji.
- Obowiązkowej deratyzacji podlegają wszystkie obiekty na terenie gminy/ budynki mieszkalne, obiekty użyteczności publicznej, zabudowania gospodarcze, sklepy, warsztaty, obiekty przemysłowe itp./.
- Obowiązkową deratyzacje przeprowadza się dwa razy w roku tj. wiosną i jesienią.
- Termin i zasady przeprowadzania deratyzacji ogłasza Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny.
- W obiektach należących do Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej, w zakładach pracy itp. jak i we wszystkich
innych obiektach przedsiębiorstw i instytucji, które w tym celu zawarły odpowiednie umowy, tępienie szczurów tj. jest wyłożenie, zebranie trutek
przeprowadzają specjalistyczne brygady deratyzacyjne.
We wszystkich innych obiektach dokonują tępienia szczurów we własnym zakresie ich właściciele przy użyciu trutek dopuszczonych do sprzedaży.
- Właściciele nieruchomości, którzy we własnym zakresie dokonują deratyzacji obowiązani są do:
- oczyszczenia przed rozpoczęciem akcji z odpadów i śmieci podwórzy śmietników, piwnic i strychów. Środki spożywcze oraz karmę dla zwierząt tak zabezpieczyć, aby nie były
dostępne dla szczurów,
- pouczenie dzieci o grożącym niebezpieczeństwie zatrucia oraz trzymania w zamknięciu
inwentarza żywnego,
- wyłożyć trutkę w pierwszym dniu akcji ściśle według pouczenia załączonego do każdego opakowania w miejscach, gdzie pojawiają się szczury, a w szczególności w śmietnikach, komórkach, piwnicach,
budynkach gospodarczych itp.,
- zebrać trutkę, jak i padłe szczury w ostatnim dniu akcji,
- padłe szczury i zebraną trutkę spalić, względnie zakopać z dala od ujęć wodnych co
najmniej w odległości 20 m i na głębokości 1 m. W podobny sposób postąpić z padłym na skutek przypadkowego spożycia zwierzęciem
domowym.
- Posiadacze zwierząt domowych zobowiązani są do usuwania padłych zwierząt do
miejsc utylizacji.
|