UCHWAŁA NR XI/82/03 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 15 września 2003 r.
w sprawie procedury uchwalania budżetu.
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62,
poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806), oraz art.109,art.110, art. 120, art. 121 ust.1 i art. 124 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o
finansach publicznych (teks jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr 45,
poz. 391, Nr 65, poz. 594) Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1.
- Określa się szczegółowy tryb i zakres prac nad projektem uchwały budżetowej na następny rok budżetowy, zwany rokiem planowanym.
- Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych oraz samodzielne stanowiska pracy, w odniesieniu do nadzorowanych i wykonywanych zadań opracowują plany rzeczowe oraz projekty planów finansowych i przedkładają je Skarbnikowi Gminy w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok planowany.
§ 2. Projekty planów, o których mowa w § 1 ust. 2 opracowywane są na podstawie:
- założeń polityki budżetowej określonych przez Radę Gminy do
opracowania projektu budżetu,
- aktualnego poziomu cen (stawek, taryf, opłat i podatków) z uwzględnieniem
wiadomych zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego,
- przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok
planowany,
- poziomu wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok
planowany.
§ 3. Radni Gminy oraz przedstawiciele jednostek organizacyjnych Gminy (sołectwa), reprezentanci społecznych komitetów oraz osoby prawne, mogą składać Skarbnikowi Gminy wnioski do projektu budżetu Gminy w terminie do dnia 15 września roku poprzedzającego rok planowany.
§ 4 . Skarbnik Gminy na podstawie przedłożonych materiałów i wniosków, a także prognozy kwot dochodów własnych Gminy, dotacji celowych na realizację zadań własnych i zadań z zakresu administracji rządowej oraz subwencji ogólnej z budżetu państwa, sporządza wstępne zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu w terminie do 10 listopada poprzedzającego rok planowany.
§ 5.
- Wójt Gminy opracowuje:
- projekt uchwały budżetowej na podstawie materiałów sporządzonych przez
Skarbnika Gminy,
- informację o stanie mienia komunalnego,
- Projekt uchwały budżetowej oraz informację o stanie mienia Gminy Wójt przedkłada w terminie nie późniejszym niż 15 listopada roku poprzedzającego planowany rok:
- Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania,
- Radzie Gminy.
§ 6.
1. Projekt uchwały budżetowej obejmuje:
- kwoty dochodów budżetowych według działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej;
- prognozowane kwoty dochodów według ważniejszych źródeł;
wydatki budżetowe w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji
budżetowej z wyszczególnieniem grup wydatków obejmujących w szczególności:
- wydatki bieżące, tym w szczególności:
- wynagrodzenia,
- pochodne od wynagrodzeń,
- dotacje,
- wydatki na obsługę długu,
- wydatki majątkowe nieinwestycyjne,
- wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi , z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów.
- źródła pokrycia deficytu bądź kierunki przeznaczenia nadwyżki budżetowej;
- plany przychodów i wydatków gminnych funduszy celowych, dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań związanych z realizacją zadań wspólnych
realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.
2. Uchwała budżetowa może zawierać:
- upoważnienie dla Wójta Gminy do zaciągania kredytów i pożyczek oraz
emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku
budżetowego deficytu,
- upoważnienie dla Wójta Gminy do dokonywania innych, niż ustawowo
określonych zmian w planie wydatków, w wyłączeniem przeniesień wydatków między działami,
- inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.
§ 7. Do projektu uchwały budżetowej Wójt Gminy dołącza:
- objaśnienia do budżetu,
- informację o stanie mienia komunalnego.
§ 8. Objaśnienia, o których mowa w § 7 pkt. 1 obejmują:
- opis prognozowanych kwot dochodów ze wskazaniem sposobu ich ustalenia i podstawy prawnej do ich ustalenia,
- opis planowanych kwot wydatków z podaniem podstawy prawnej ich finansowania oraz zasad ich kalkulowania w poszczególnych działach,
rozdziałach i paragrafach klasyfikacji budżetowej,
- informację o źródłach przychodów oraz kierunkach wydatków funduszy
celowych, omówienie kwot przychodów przeznaczonych na pokrycie deficytu budżetowego bądź kierunków rozdysponowania nadwyżki budżetowej.
§ 9. Informacja o stanie mienia komunalnego obejmuje dane dotyczące:
- gruntów zestawionych według tytułów władania i rodzajów użytkowania z
wyszczególnieniem ich wartości,
- budynków i budowli zestawionych według tytułów i rodzajów użytkowania
wraz z ich szacunkową wyceną,
- innych składników mienia nie wymienionych w pkt. 1 i 2,
- dane o zmianach w stanie mienia gminnego w zakresie określonym w pkt. 1, 2 i 3 od dnia złożenia poprzedniej informacji,
- dane o dochodach uzyskiwanych z tytułu wykonywania prawa własności i
innych praw majątkowych,
- inne dane o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia gminnego.
§ 10.
- Przewodniczący Rady Gminy otrzymany projekt uchwały budżetowej wraz z materiałami informacyjnymi przekazuje niezwłocznie do zaopiniowania stałym komisjom Rady.
- Komisje Rady w terminie do 21 dni odbywają posiedzenia, na których opiniują projekt uchwały budżetowej.
- Wprowadzenie zgłaszanych przez komisje propozycji zmian do projektu budżetu polegających na zwiększeniu wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych kwotach dochodów lub zwiększenia planowanych dochodów może nastąpić jedynie za zgodą Wójta Gminy po wskazaniu przez komisje dodatkowych źródeł dochodów.
- Opinie poszczególnych komisji merytorycznych stanowią podstawę do sformułowania przez Komisję Budżetu i Rozwoju Gospodarczego ostatecznej opinii o projekcie budżetu.
§ 11.
- Komisja Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Gminy przekazuje niezwłocznie Wójtowi Gminy pisemna opinię o projekcie uchwały budżetowej.
- Wójt Gminy w terminie 7 dni od otrzymania opinii, o której mowa w ust. 1 dokonuje ewentualnych zmian w projekcie uchwały budżetowej
- Wnioski komisji nie uwzględnione w projekcie uchwały budżetowej wymagają pisemnego uzasadnienia Wójta Gminy.
§ 12.
- Wójt Gminy w terminie 7 dni od dnia przedłożenia Radzie Gminy projektu uchwały budżetowej przekazuje podległym jednostkom niezbędne informacje do opracowania ich planów finansowych.
- Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych oraz samodzielne stanowiska pracy w terminie 30 dni od przekazania informacji, o których mowa w ust.1 opracowują projekty planów finansowych, nie później niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok planowany.
§ 13. Traci moc uchwała Nr VII/53/95 Rady Gminy w Starym Czarnowie z dnia 14 czerwca 1995 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju
szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 14. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 15. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Kazimierz Mendak
|