Załącznik nr 2 do uchwały Nr XI/80/03 Rady Gminy
Stare Czarnowo z dnia15 września 2003r.
S T A T U T
SOŁECTWA DOBROPOLE GRYFIŃSKIE
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Ogół mieszkańców sołectwa Dobropole Gryfińskie
stanowi samorząd mieszkańców sołectwa.
§ 2..
- Nazwa samorządu mieszkańców sołectwa brzmi: Sołectwo
Dobropole Gryfińskie.
- Sołectwo Dobropole Gryfińskie jest jednostką pomocniczą
gminy, której mieszkańcy wspólnie z mieszkańcami innych sołectw
tworzą wspólnotę samorządową Gminy Stare Czarnowo.
- Sołectwo Dobropole Gryfińskie działa na podstawie przepisów,
w szczególności:
Ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie
gminnym / Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi
zmianami /, uchwały nr 25/IV/90 Rady Gminy w St.Czarnowie z
dnia 24.10.1990r. w sprawie ustalenia zakresu działania
sołectw i uchwały Nr V/ 39/ 03 Rady Gminy Stare Czarnowo
z dnia 17.02.2003r.w sprawie Statutu Gminy Stare Czarnowo
oraz niniejszego statutu.
§ 3. Obszar działania sołectwa obejmuje miejscowość:
Dobropole Gryfińskie.
Rozdział 2
Organy i zakres działania sołectwa
§ 4.
- Organami sołectwa są:
- zebranie wiejskie,
- sołtys.
- Zebranie wiejskie może powoływać także inne stałe lub doraźne organy samorządowe sołectwa, np. komisje – określając ich zakres działania.
- Kadencja organów sołectwa trwa 4 lata i kończy się z momentem wyboru nowych organów. Zebranie wiejskie, celem dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej, zwołuje wójt gminy nie później niż 6 miesięcy po wyborach rady gminy.
§ 5.
- Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym w sołectwie.
- Sołtys jest organem wykonawczym.
- Rada sołecka wspomaga działalność sołtysa.
§ 6.
- Do zadań sołectwa
Dobropole Gryfińskie należy:
- udział w rozpatrywaniu spraw socjalno– bytowych opieki zdrowotnej, kulturalnych, sportu,
wypoczynku i innych związanych z miejscem zamieszkania,
- kształtowanie zasad współżycia społecznego,
- organizowanie wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania,
- tworzenie pomocy sąsiedzkiej,
- sprawowanie kontroli społecznej nad działalnością gminnych jednostek organizacyjnych
wykonujących zadania związane z warunkami życia na wsi.
- Rada gminy może powierzyć sołectwu zarządzanie i korzystanie ze składników mienia komunalnego stanowiącego własność gminy w oparciu o zasady określone w niniejszym statucie.
§ 7. Zadania określone w § 6 sołectwo realizuje w szczególności poprzez:
- podejmowanie uchwał w sprawach sołectwa w ramach przyznanych kompetencji,
- opiniowanie spraw należących do zakresu działania sołectwa,
- współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzaniu przez radę gminy konsultacji
społecznej projektów uchwał rady gminy w sprawach o podstawowym znaczeniu dla
mieszkańców sołectwa,
- występowanie z wnioskami do rady gminy o rozpatrzenie spraw, których załatwienie
wykracza poza możliwości mieszkańców sołectwa,
- współpracy z radnymi z terenu sołectwa w zakresie organizacji spotkań z wyborcami,
dyżurów oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących sołectwa,
- ustalanie zadań dla sołtysa do realizacji między zebraniami wiejskimi.
§ 8. Zebrania wiejskie opiniuje w części dotyczącej sołectwa przedstawione do konsultacji przez radę gminy projekty uchwał w
sprawach:
-
planu zagospodarowania przestrzennego,
- planu budżetu na dany rok,
- innych uchwał rady gminy.
§ 9.
- Uchwały, wnioski i opinie zebrania wiejskiego sołtys przekazuje wójtowi gminy.
- Wójt gminy w zależności od charakteru sprawy załatwia je we własnym zakresie lub przekazuje do rozpatrzenia na sesji rady gminy.
- O sposobie załatwienia spraw wójt informuje sołtysa.
§ 10. Sołectwo może uczestniczyć w postępowaniu administracyjnym na zasadach ustalonych w kodeksie postępowania administracyjnego dla organizacji społecznych i w związku z tym może występować z żądaniem wszczęcia postępowania w sprawach dotyczących innych osób albo z żądaniem dopuszczenia sołectwa do udziału w postępowaniu na prawach strony, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi i gdy przemawia za tym interes społeczny mieszkańców sołectwa.
§ 11. Dla realizacji wspólnych przedsięwzięć sołectwo nawiązuje współpracę z samorządami sąsiednich sołectw, zawiera porozumienia określające zakres i sposób wykonania wspólnych zadań. Organy sołectwa mogą podejmować wspólne uchwały.
Rozdział 3
Sołtys i rada sołecka
§ 12.
- W celu rozwijania aktywności społecznej i gospodarczej w sołectwie oraz zapewnienia stałej łączności między sołectwem a radą gminy i wójtem gminy – mieszkańcy wybierają ze swojego grona radę sołecką oraz sołtysa.
-
Wybór odbywa się na zebraniu wiejskim zwoływanym przez wójta gminy w terminie określonym przez § 4 ust.3 statutu.
- Pełnienie funkcji sołtysa na charakter społeczny. Za inkaso podatków i opłat sołtys otrzymuje prowizję płatną z budżetu gminy, której wysokość uchwala rada gminy.
§ 13.
- Do obowiązku sołtysa należy w szczególności:
- zwoływanie zebrań wiejskich,
- zwoływanie posiedzeń rady sołeckiej i jej przewodniczenie,
- działanie stosowanie do wskazań zebrania wiejskiego, rady gminy i wójta,
- wpływanie na wykorzystanie aktywności mieszkańców służącej poprawie gospodarki i
warunków życia w sołectwie,
- reprezentowanie mieszkańców sołectwa wobec rady gminy i wójta,
- uczestniczenie w naradach sołtysów, zwoływanych okresowo przez wójta,
- pełnienie roli męża zaufania w miejscowym środowisku,
- wykonywanie powierzonych przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej.
- Na zebraniach wiejskich sołtys przekłada informację o swej działalności i działalności
rady gminy.
§ 14.
- Sołtys nie będący radnym bierze udział w sesjach rady gminy.
- Na sesjach rady gminy sołtysowi przysługuje prawo występowania z głosem doradczym. Może również zgłaszać wnioski w imieniu mieszkańców sołectwa.
- Sołtysowi nie będącemu radnym a biorącemu udział w posiedzeniach rady gminy przysługuje dieta w wysokości określonej uchwałą Rady Gminy.
§ 15.
1. Wykonując swoje obowiązki sołtys trwale współpracuje z radą sołecką.
Rada sołecka składa się z 4 osób.
2. Do obowiązków rady sołeckiej należy wspomaganie działalności sołtysa.
Rada sołecka ma charakter opiniodawczy i doradczy.
3. Posiedzenia rady sołeckiej odbywają się nie rzadziej niż raz na kwartał.
Posiedzeniom rady sołeckiej przewodniczy sołtys.
4. Na zebraniach wiejskich sołtys składa informacje o działalności rady sołeckiej.
Rozdział 4
Zasady i tryb zwoływania zebrań wiejskich
§ 16. Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa.
§ 17. Zebrania wiejskie zwołuje sołtys:
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie co najmniej 1/ 10 uprawnionych do udziału w zebraniu,
- na wniosek rady gminy lub wójta gminy.
§ 18.
- Zebranie wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku.
- Termin i miejsce zebrania wiejskiego sołtys podaje do wiadomości publicznej w sposób przyjęty w sołectwie
-
Zebranie wiejskie zwoływane na wniosek rady gminy lub wójta gminy winno odbywać się w terminie do 7 dni od dnia złożenia wniosku, chyba że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.
§ 19.
- Zebranie wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim powiadomieni zgodnie z § 18 ust. 2 niniejszego statutu i bierze w nim udział co najmniej 1/ 10 stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania przy wyborze organów samorządowych sołectwa zgodnie z § 22 ust. 1 niniejszego statutu.
- Jeżeli w wyznaczonym terminie w zebraniu wiejskim nie uczestniczy 1/ 10 stałych mieszkańców uprawnionych do głosowania, zwołujący zebranie wiejskie maże zarządzić odbycie zebrania wiejskiego po upływie 30 minut od pierwszego terminu zebrania w tym samym dniu, bez względu na liczbę osób uczestniczących.
- Zebranie wiejskie otwiera sołtys i przewodniczy jego obradom, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach – zebranie wiejskie wybiera inną osobę spośród obecnych, wybraną w głosowaniu jawnym.
- Porządek obrad uchwala zebranie wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez przewodniczącego zebrania.
- Obowiązkiem sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na zebraniu, w przypadku powstania trudności
Sołtys winien zwrócić się do wójta lub przewodniczącego rady gminy o pomoc, którzy wyznaczą członków rady gminy lub pracowników urzędu gminy.
§ 20.
- Uchwały zebrania wiejskiego są prawomocne, gdy zostały podjęte zgodnie z ustaleniami § 20 ust. 2 niniejszego statutu.
- Uchwały i wnioski zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów, tzn. liczba głosów ” za ” musi być większa od liczby głosów
” przeciw ” .
- Głosowanie odbywa się w sposób jawny. Zebranie może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania nad konkretną sprawą.
- Obrady zebrania są protokołowane.
- Protokół i uchwały podpisuje sołtys lub przewodniczący zebrania i protokolant.
- Oryginał protokołu wraz z listą obecności własnoręcznie podpisany przez głosujących i biorących udział w zebraniu, podjęte uchwały i wnioski oraz opinie sołtys przekazuje wójtowi najpóźniej do 7 dni od daty odbycia zebrania. Wójt zapewnia ich realizację jeżeli spełniają wszelkie wymogi formalno – prawne i są zgodne z obowiązującymi przepisami.
- O sposobie załatwienia uchwał i wniosków wójt informuje sołtysa w terminie 30 dni od dnia otrzymania pełnej dokumentacji z zebrania wiejskiego.
Rozdział 5
Tryb wyboru sołtysa i rady sołeckiej
§ 21.
- Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór sołtysa i członków rady sołeckiej zwołuje wójt gminy. W tym celu wójt gminy określa miejsce, godzinę i dzień zebrania wiejskiego, wyznacza przewodniczącego zebrania wyborczego.
- Postanowienie wójta gminy o zwołaniu zebrania wiejskiego dla wyboru sołtysa i rady sołeckiej podaje się do wiadomości mieszkańców sołectwa co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną data zebrania.
§ 22.
- Dla dokonania ważnego wyboru sołtysa i rady sołeckiej, na zebraniu wiejskim wymagana jest osobista obecność co najmniej 50% + 1 mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.
- O ile w wyznaczonym terminie na zebraniu wyborczym nie uzyska się obecności 50% + 1 stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania, wybory przeprowadza się na zebraniu w tym samym dniu po 30 minut od pierwszego terminu zebrania bez względu na liczbę osób uczestniczących.
§ 23.
- Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie 3 osobowym, wybrana spośród uprawnionych uczestników zebrania.
- Członkiem komisji skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członka rady sołeckiej.
- Do zadań komisji skrutacyjnej należy:
- przyjęcia zgłoszenia kandydatów,
- przeprowadzenia głosowania,
- ustalenie wyników głosowania,
- ogłoszenie wyników wyborów,
- sporządzenie protokołu o wynikach wyborów,
- Protokół podpisują członkowie komisji oraz przewodniczący zebrania.
§ 24.
- Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników
zebrania.
- W pierwszej kolejności należy przeprowadzić wybory członków rady sołeckiej.
§ 25. Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej dokonuje się w głosowaniu tajnym.
§ 26.
- Uprawnieni do głosowania mieszkańcy sołectwa głosują na kartach do głosowania
opatrzonymi pieczęcią rady gminy.
- Na karcie do głosowania głosujący dokonują wyboru drogą wykreślania zgłaszanych wcześniej kandydatów.
- Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
- Nieważne są głosy na kartach:
- całkowicie przedartych,
- innych niż ustalone w ust. 1,
- na kartach pozostawiono więcej kandydatów niż miejsc do obsadzenia.
§ 27.
- Sołtys i członkowie rady sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed
zebraniem wiejskim i mogą być przez zebranie wiejskie odwołani przed upływem kadencji w
głosowaniu tajnym, jeżeli nie wykonują swych obowiązków, naruszają postanowienia statutu,
uchwał zebrania lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego ich w opinii środowiska.
- Odwołanie z zajmowanych funkcji winno być podjęte po wysłuchaniu zainteresowanego.
§ 28.
- W przypadku odwołania lub ustąpienia sołtysa wójt gminy zwołuje zebranie
wiejskie dla wyboru sołtysa.
- Wybory dla uzupełnienia składu rady sołeckiej lub wybrania nowego składu całej rady sołeckiej przeprowadza samodzielnie zebranie wiejskie zwołane przez sołtysa.
Rozdział 6
Gospodarka finansowa sołectwa
§ 29.
- Statut gminy określa uprawnienia do prowadzenia gospodarki finansowej
sołectwa w ramach budżetu gminy.
- Środki finansowe sołectwa pochodzące z budżetu gminy mogą być przeznaczone tylko
na cele sołectwa określone w planie rzeczowo – finansowym.
- Obsługę gospodarki finansowej sołectwa zapewnia wójt gminy.
Rozdział 7
Zarządy mieniem gminnym w sołectwie
§ 30.
- Sołectwo korzysta ze skomunalizowanego mienia gminy na następujących zasadach:
- Podejmuje czynności wymagające zatwierdzenia uchwały zebrania wiejskiego przez radę gminy w zakresie:
- sposobu korzystania z gruntów i obiektów stanowiących mienie gminne,
- określenie celu na jaki zostanie przeznaczony grunt lub obiekt jako mienie gminy,
- społecznych i kulturalnych potrzeb mieszkańców sołectwa.
- Wszystkie przysługujące dotychczas mieszkańcom sołectwa prawa użytkowania mieniem gminnym pozostają nie naruszone.
Rozdział 8
Postanowienia końcowe
§ 31.
1. Zmiany w statucie sołectwa podlegają uchwaleniu przez radę gminy i mogą być dokonywane:
- na wniosek zebrania wiejskiego,
- z inicjatywy rady gminy.
§ 32.
- Niniejszy statut został przyjęty uchwałą Nr XI/80/03 Rady Gminy Stare Czarnowo
z dnia 15 września 2003r.
- Traci moc statut zatwierdzony uchwałą Nr 24/ IV/94 Rady Gminy w Starym Czarnowie
z dnia 14 grudnia 1994r. jako załącznik nr 2.
§ 33. Niniejszy statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
|