UCHWAŁA NR VI/47/03 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 17 marca 2003r.
w sprawie: zatwierdzenia Gminnego programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy Stare Czarnowo na rok 2003.
Na podstawie art. 18 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 roku, Nr 142 poz.1591; z 2002r. Nr 23 poz.220, Nr 62 poz.558, Nr 113, poz.984, Nr 214, poz.1806) oraz 41 ust.2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz.U. z 2002r. Nr 147, poz.1231; Nr 167, poz.1372 ) Rada Gminy Stare Czarnowo uchwala co
nastepuje:
§ 1.Zatwierdza się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy Stare Czarnowo na rok 2003 stanowiący
załącznik
do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Kazimierz Mendak
Załącznik
do Uchwały Nr VI/47/03
Rady Gminy Stare Czarnowo
z dnia 17 marca 2003r.
GMINNY PROGRAM
PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
ALKOHOLOWYCH
DLA GMINY STARE CZARNOWO
ROK 2003
ROZDZIAŁ I
Ilekroć w programie jest mowa o:
-
Komisji - należy przez to rozumieć Gminną Komisję Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych w Starym Czarnowie;
-
Członku - należy przez to rozumieć Członka Gminnej
Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Starym Czarnowie;
-
Pełnomocniku - należy przez to rozumieć Pełnomocnika ds
rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Starym Czarnowie;
-
Programie - należy przez to rozumieć Gminny Program
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla gminy Stare
Czarnowo na rok 2003;
-
Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 26 października
1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U.
z 2002r. Nr 147, poz.1231;Nr 167, poz.1372).
1. Postanowienia ogólne
Uchwalany corocznie przez Radę Gminy Stare Czarnowo, Gminny
Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, jako zadanie własne
gminy, służy realizacji zadań określonych w ustawie z dnia 26 października
1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Podejmując różnorodne działania, realizatorzy programu dąża do zaangażowania
społeczności lokalnej w profilaktykę i rozwiązywanie problemów
alkoholowych. Świadomość istnienia problemów i niebagatelizowanie zagrożeń
jest pierwszym etapem do osiągnięcia głównych celów i założeń cytowanej
ustawy a zarazem niniejszego programu.
Program na rok 2003 jest kontynuacją zamierzeń i działań podejmowanych od
lat na rzecz "tworzenia warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których
zaspokojenie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu"
2. Cele strategiczne programu
-
zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych
poprzez wysoki poziom profilaktyki,
-
zminimalizowanie problemów aktualnie występujących
poprzez szeroki dostęp do pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych od
alkoholu i ich rodzin,
-
zwiększenie zasobów umożliwiających działalność
profilaktyczną i naprawczą.
3. Cele operacyjne programu
-
zwiększenie liczby osób objętych profilaktyką i edukacją,
-
podnoszenie poziomu realizowanych programów
profilaktycznych dla dzieci i młodzieży,
-
zwiększenie liczby osób profesjonalnie przygotowanych do
realizacji zadań wynikających z programu,
-
zwiększenie liczby osób, które są uzależnione od
alkoholu podejmujących terapię i leczenie,
-
zwiększenie liczby osób będących członkami rodzin gdzie
występuje alkoholizm, podejmujących terapię,
-
zmniejszenie liczby młodzieży pijącej alkohol,
-
zmiana struktury i obyczajów spożywania alkoholu,
-
zwiększanie ilości osób propagującej alternatywne formy
spędzania wolnego czasu,
-
zmniejszenie ilości przypadków nie przestrzegania warunków
sprzedaży alkoholu i zakazu reklamy,
-
zmniejszenie ilości przypadków przemocy w rodzinie,
-
zmniejszenie ilości przypadków zakłóceń porządku
publicznego pod wpływem alkoholu,
-
włączenie społeczności lokalnej do czynnego udziału w
realizacji założeń gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania
problemów alkoholowych.
4. Realizatorzy gminnego programu
-
Odpowiedzialny za nadzór i koordynację wykonywanych zadań
wynikających z gminnego programu Pełnomocnik d/s rozwiązywania problemów
alkoholowych, powołany Zarządzeniem Wójta Gminy Stare Czarnowo Nr 1/1/03
z dnia 10 stycznia 2003 roku,
-
Gminnna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, powołana
Zarządzeniem Wójta Gminy Stare Czarnowo Nr 1/2/03 z dnia 10 stycznia 2003
roku.
-
inne podmioty, którym zlecane są zadania gminnego
programu.
5. Źródła finansowania zadań gminnego programu
Zgodnie z art. 182 ustawy na realizację zadań gminnego
programu wykorzystywane są dochody z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż
napojów alkoholowych. Ustawodawca zastrzega, iż dochody te nie mogą być
przeznaczone na inne cele.
Wydatki określa preliminarz wydatków - Rozdział V programu. Wszelkie zmiany
w preliminarzu nanosi Przewodniczący bez porozumienia z Radą Gminy.
ROZDZIAŁ II
1. Diagnoza
Analizując stan problemów alkoholowych w naszej gminie można
ustalić skalę zagrożeń wynikających z używania alkoholu i stworzyć
realny plan działań. Nie dysponujemy szczegółowymi danymi odnośnie liczby
osób nadużywających alkoholu gdyż na naszym terenie nie były
przeprowadzone w tym celu badania.
Dla uzyskania obrazu problemu posłużymy się danymi szacunkowymi (źródło-Państwowa
Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych).
Przy założeniu, iż osoby uzależnione od alkoholu stanowią 2 % całej
populacji, w naszej gminie jest ok. 75 osób uzależnionych od alkoholu; 4% to
ich dzieci - ok 150 osób, 4-6% to wspołmałżonkowie - ok. 150-220 osób,
ok.12-15% czyli ok.400-600 mieszkańców naszej gminy doznaje poważnych szkód
związanych z nadużywaniem alkoholu. Wciąż coraz poważniejszym problemem są
upijące się dzieci i młodzież - ok.30% dorastających chłopców i 15 %
nastoletnich dziewcząt upija się co najmniej raz w miesiącu. Problem ten,
aczkolwiek nie nagłośniany istnieje także w naszych szkołach i na naszych
podwórkach.
Należy także dodać, iż nadużywaniu alkoholu bardzo często towarzyszy
przemoc i prawie zawsze dosięga ona dzieci i kobiety. Trudno o wiarygodną
statystykę przypadków maltretowanych dzieci i kobiet, gdyż bardzo często
dzieje się to za zamkniętymi drzwiami. W ub. roku na terenie naszej gminy
policja interweniowała 43 razy gdzie alkohol był powodem awantury z udziałem
domowników.
Oto pozostałe dane z terenu naszej gminy służące
zdiagnozowaniu środowiska.
Dane dotyczące osób nadużywających alkoholu i pomocy dla ich rodzin:
-
na rozmowy motywacyjne komisja wezwała 12 osób, zgłosiło
się 5, leczenie zobowiązało się podjąć 2 osoby (nie podjęły),
-
nie kierowano wniosków do Sądu o objęcie obowiązkiem
przymusowego leczenia,
-
z powodu upływu okresu obowiązku poddania się leczeniu Sąd
umożył 2 sprawy,
-
organizowano w świetlicy w Kołbaczu zajęcie pozoalekcyjne,
tą formą pomocy objęto 15 dzieci,
-
Ośrodek Pomocy Społecznej w St.Czarnowie udzielił pomocy
materialnej 17 rodzinom, w którym problemem jest alkohol,
-
niestety w roku 2002 nie działał Punkt
Informacyjno-Konsultacyjny w St.Czarnowie.
Dane dotyczące naruszania prawa i porządku publicznego.
Jak wynika z informacji Rewiru Dzielnicowych w St.Czarnowie w roku 2002:
-
ujawniono 10 osób kierujących pojazdami po spożyciu
alkoholu,
-
zatrzymano i odwieziono do Izby Wytrzeźwień 4 osoby,
-
przeprowadzono 65 interwencji, z tego w miejscach
publicznych 22,
-
wystosowano 6 wniosków o ukaranie za spożywanie alkoholu w
miejscach publicznych,
-
wystąpiono z wnioskiem w stosunku do 1 osoby, o ukaranie za
sprzedaż alkoholu bez zezwolenia (impreza masowa).
Dane dotyczące zasobów umożliwiających działalnośc
profilaktyczną i naprawczą.
Ponieważ na terenie naszej gminy nie działa Poradnia Odwykowa osoby chcące
skorzystać z pomocy specjalistów kierowane są do Poradni Odwykowej w
Gryfinie, Ośrodka Terapii Uzależnień w Szczecinie lub Specjalistycznego
Szpitala w Szczecinie Zdrojach.
Jak już wyżej wspomniano nie działał utworzony w roku 2001 Punkt
Konsultacyjny i Świetlica Socjoterapeutyczna w St.Czarnowie. W Kołbaczu
organizowano zajęcia w świelicy ale miały one charakter głównie opiekuńczo-wychowawczy.
Od roku 2002 lekarze rodzinni prowadzący praktykę na naszym terenie mają
uprawnienia do realizacji programu wczesnego rozpoznawania i interwencji wobec
nadmiernie pijących pacjentów.
Dane dotyczące punktów sprzedaży napojów alkoholowych:
-
limit punktów (zgodnie z uchwałą Rady Gminy) -30,
-
sprzedaż prowadzi się w 21 punktach,
-
w roku 2002 wydano 17 zezwoleń na sprzedaż alkoholu do
4,5% (oraz piwa), 11 zezwoleń na sprzedaż alkoholu od 4,5% do 18% (bez
piwa) oraz 10 zezwoleń na sprzedaż alkoholu powyżej 18%,
-
komisja wydała 11 opinii w sprawie uzyskania zezwolenia na
sprzedaż napojów alkoholowych,
-
komisja nie prowadziła kompleksowych kontroli punktów
sprzedaży napojów alkoholowych, w 2 sklepach podejmowano interwencję w
zakresie przestrzegania zasad wydawania i cofania zezwoleń .
Dane dotyczące działalności profilaktycznej.
- zorganizowano 3 spektakle o tematyce profilaktycznej w Szkole Podstawowej
i Gimnazjum w Kołbaczu dla wszystkich dzieci,
- dofinansowano obozy, kolonie i wycieczki z programem profilaktycznym dla
32 dzieci
- zorganizowano festyn trzeźwościowy w Kołbaczu dla mieszkańców całej
gminy, w którym wzięło udział ok.150 osób w tym głównie dzieci z Kołbacza.
2. Mapa problemów
Z analizy danych wynika, iż w naszej gminie jest jeszcze szereg nierozwiązanych
problemów związanych ze szkodami spowodowanymi nadużywaniem alkoholu:
- Osoby po leczeniu, członkowie osób uzależnionych nie mają wsparcia w
formie ruchów samopomocowych takich jak AA- Ruch Anonimowych Alkoholików,
Al-Anon-Ruch członków rodzin z problemem alkoholowym, Al-Ateen-Ruch
samopomocowy dzieci z rodzin z problemem alkoholowym);
- Brak skuteczności w działaniach podejmowanych w stosunku do osób
kierowanych na przymusowe leczenie, najczęściej osoby takie leczenia nie
podejmują;
- Wciąż brak zaplecza (zwłaszcza w największej lokalnej zbiorowości -Kołbaczu)
dla prowadzenia profesjonalnych zajęć z dziećmi i młodzieżą, dotyczy
to zarówno osób z odpowiednim przygotowaniem jak i miejsc gdzie zajęcia
mogą być organizowane;
- Nie docieramy z programem do mieszkańców tych najmniejszych wsi;
- Nie obejmujemy profilaktyką szkolnych dzieci uczących się poza gminnymi
szkołami.
- Zbyt mało osób angażuje się w działalność związaną z założeniami
i celem programu;
- Społeczność lokalna niechętnie uczestniczy w organizowanych imprezach
i przedsięwzięciach gdzie preferuje się zabawę bez alkoholu.
ROZDZIAŁ III
Zadania i metody realizacji
Zadania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych ściśle
określa ustawa.
1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla
osób uzależnionych od alkoholu.
Metody służące realizacji zadania:
- zwiększenie możliwości dostępu do informacji o instytucjach, ośrodkach
gdzie mogą otrzymać pomoc osoby nadmiernie pijące (zakupienie i
rozpowszechnianie ulotek, umieszczanie informacji w instytucjach),
- wznowienie dyżurów w Punkcie Konsultacyjnym w St.Czarnowie i prowadzenie
tam działalności informacyjnej odnośnie kontaktów ze specjalistami,
- uruchomienie Punktu Konsultacyjnego w Kołbaczu,
- zapewnienie pomocy w utrzymaniu trzeźwości poprzez kontakt z klubami AA,
umożliwienie dostępu do fachowej literatury,
- wzywanie na rozmowy interwencyjno-motywacyjne na wniosek rodziny lub
innych podmiotów
- kierowanie na badania do biegłego celem wydania opinii w przedmiocie
uzależnienia od alkoholu
- kompletowanie i wysyłanie wniosków do sądu celem wydania postanowienia
o skierowaniu na przymusowe leczenie.
2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe,
pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą.
Metody służące realizacji zadania:
- prowadzenie szerokiej działalności informacyjnej m.in. w Punktach
Konsultacyjnych
- wspieranie rodziny poprzez dostarczanie wiedzy o naturze choroby
alkoholowej,
- przeprowadzanie wywiadów w rodzinach gdzie nadużywany jest alkohol pod kątem
ochrony dzieci,
- zapewnienie dzieciom pomocy poprzez umożliwienie dziecku dostępu do osób
znających problemem (działalność świetlic, kontakt z pedagogiem
szkolnym, informacje o możliwości kontaktu ze specjalistami),
- współpraca z lekarzem rodzinnym i pielęgniarką szkolną w zakresie
wykrywania przypadków przemocy wobec dzieci czy rażących zaniedbań,
- współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie udzielania pomocy
materialnej rodzinom dotkniętych alkoholizmem.
3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i
edukacyjnej, w szczególności dla dzieci i młodzieży.
Metody służące realizacji zadania:
- przystąpienie do ogólnopolskiej kampanii profilaktycznej "Zachowaj
Trzeźwy Umysł",
- organizowanie spektakli o tematyce profilaktycznej dla uczniów szkoły
podstawowej i gimnazjum poprzez zawieranie umów z Teatrem Impresariat w
Krakowie i Teatrem Narwal,
- realizowanie w szkole programu profilaktyczno-edukacyjnego "Drugi
Elementarz czyli Program Siedmiu Kroków" lub innego wybranego przez
osobę prowadzącą,
- zorganizowanie imprez bezalkoholowych dla społeczności lokalnej propagującej
zdrowy styl życia,
- wspieranie szkolnym programów edukacyjnych dotyczących różnego rodzaju
środków uzależniających (alkohol, nikotyna, narkotyki),
- działania edukacyjne skierowane do sprzedawców napojów alkoholowych
poprzez angażowanie ich w imprezy bezalkoholowe, dostarczanie ulotek i
plakatów o szkodliwości picia alkoholu (w szczególności przez młodzież),
- prowadzenie działalności profilaktyczno-edukacyjnej w świetlicach
poprzez organizowanie dzieciom czasu wolnego i zajęć o charakterze
profilaktyczno-edukacyjnym (nauka poprzez zabawę).
4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób
fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
Metody służące realizacji zadania:
- wsparcie materialne dla Ośrodków Terapii przyjmujących pacjentów z
naszego terenu
- wspieranie imprez i przedsięwzięć propagujących alternatywne formy spędzania
wolnego czasu,
- wspieranie przedsięwzięć podejmowanych przez instytucje i organizacje
pozarządowe w zakresie profilaktyki i pracy z grupami ryzyka, przeciwdziałania
przemocy w rodzinie, rehabilitację osób uzależnionych i ich rodzin.
Podstawą udzielenia materialnego wsparcia jest oferta złożona do gminy.
5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszaniem przepisów odnośnie
zakazu reklamy napojów alkoholowych i zasad sprzedaży określonym grupom.
Metody służące realizacji zadania:
* kontrole punktów sprzedaży w zakresie przestrzegania zasad sprzedaży napojów
alkoholowych i zakazu reklamy,
* działania interwencyjne mające na celu ograniczenie dostępności alkoholu
i przestrzeganie zakazu sprzedaży młodzieży,
* opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów
alkoholowych.
ROZDZIAŁ IV
Kontrola przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi.
- Kontroli podlegają wszystkie podmioty gospodarcze prowadzące sprzedaż i
podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza
miejscem sprzedaży, na terenie gminy Stare Czarnowo.
- Kontroli dokonują, na podstawie upoważnienia Wójta członkowie Gminnej
Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w St.Czarnowie.
- Zakres kontroli:
* zgodność prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z aktualnie ważnym
zezwoleniem,
* przestrzeganie warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi
* przestrzeganie zasad warunków sprzedaży określonych w uchwałach
gminnych
- Osoby upoważnione do dokonywania kontroli mają prawo do:
* wstępu na teren nieruchomości, lokalu, obiektu gdzie prowadzona jest
sprzedaż napojów alkoholowych, w takich dniach i godzinach w jakich
prowadzona jest ta działalność,
* żądania okazania zezwoleń oraz pisemnych bądź ustnych wyjaśnień,
- Czynności kontrolujących dokonuje się w obecności podmiotu posiadającego
zezwolenie, osoby zastępującej lub przez niego zatrudnionej.
- Podmiot kontrolowany zobowiązany jest do współpracy z przeprowadzającymi
kontrolę w zakresie objętym kontrolą.
- W przypadku ustalenia nieprawidłowości organ wydający zezwolenie:
* wzywa podmiot gospodarczy do usunięcia w wyznaczonym terminie
stwierdzonych podczas kontroli uchybień,
* podejmuje czynności administracyjne, kierując się odpowiednimi
przepisami zmierzające do cofnięcia zezwolenia i ewentualnego ukarania łamiącego
zasady i warunki sprzedaży.
- Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który należy wraz
z wnioskami przedstawić organowi wydającemu zezwolenie.
- Sprawdzenie wykonania ustaleń pokontrolnych stanowi odrębne zadanie
kontrolne.
ROZDZIAŁ V
Preliminarz wydatków na rok 2003
Lp.
|
Wyszczególnienie
|
kwota
|
1.
|
Wynagrodzenie członków Komisji
|
7 920 zł
|
6 osób x 120 zł x 11 m-cy
|
7 920 zł
|
2.
|
Wynagrodzenie dla prowadzącego świetlice
|
5 395 zł
|
1 osoba x 450 zł x 10 m-cy
|
4 500 zł
|
ubezpieczenie społeczne
|
805 zł
|
FP
|
90 zł
|
3.
|
Wynagrodzenie pełnomocnika
|
4 475 zł
|
310 zł/m-c x 12 m-cy
|
3 720 zł
|
ubezpieczenie społeczne
|
665 zł
|
FP
|
90 zł
|
4.
|
Wynagrodzenie dla prowadzące zajęcia socjoterapeutyczne
|
2 166 zł
|
300zł/m-c x 6m-cy
|
1 800 zł
|
ubezpieczenie społeczne
|
324 zł
|
FP
|
42 zł
|
5.
|
Szkolenia
|
2 000 zł
|
szkolenie członków komisji 4 osoby x 300 zł
|
1 200 zł
|
szkolenie dla prowadzącego świetlice 1 x 800 zł
|
800 zł
|
6.
|
Opinie biegłych lekarzy dotyczy osób kierowanych na przymusowe
leczenie 3x150
|
450 zł
|
7.
|
Programy profilaktyczne dla dzieci i młodzieży
|
3 650 zł
|
program edukacyjny w szkole
|
500 zł
|
spektakle profilaktyczne 1x 350zł, 2x500zł, 2x 900zł
|
3 150 zł
|
8.
|
Zorganizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży
|
12 000 zł
|
kolonie z programem profilaktycznym 10 dzieci x 800 zł
|
8 000 zł
|
dowóz dzieci na kolonie 10x50zł
|
500 zł
|
dofinansowanie wycieczek i obozów z programem profilaktycznym
|
3 500 zł
|
9.
|
Lokalne imprezy profilaktyczne
|
4 000 zł
|
nagrody za udział w konkursach
|
2 000 zł
|
organizacja punktu gastronomicznego
|
800 zł
|
materiały i sprzęt do organizacji imprez
|
|
dowóz uczestników
|
800 zł
|
10.
|
Delegacje
|
300 zł
|
Zwrot kosztów za dojazdy do Ośrodka Terapii Uzależnień
|
400 zł
|
2 osoby x 200zł
|
400 zł
|
11.
|
Zakup materiałów edukacyjnych i pomocnych w realizacji programu
oraz świetlic
|
3 244 zł
|
materiały do ogólnopolskiej kampanii „Zachowaj Trzeźwy Umysł”
|
1 000 zł
|
doposażenie świetlicy
|
1 000 zł
|
materiały informacyjno-edukacyjne typu broszury, plakaty, książki
|
700 zł
|
inne materiały
|
544 zł
|
Razem:
|
46 000 zł
|
|