Protokół Nr XXIII/05 z XXIII Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo odbytej w dniu 31 marca 2005 r.
Nowa strona 1
Protokół Nr XXIII/ 05
z XXIII Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo
odbytej w dniu 31 marca 2005 r. w sali Urzędu Gminy
w godz. od 1200 – 1600
Obrady XXIII Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo otworzył o godzinie 1200Przewodniczący Rady Gminy Kazimierz Mendak witając wszystkich radnych, sołtysów, pracowników urzędu gminy; wójta, jego z-cę, skarbnika gminy, zaproszonych gości, przedstawiciela prasy, oraz pozostałe osoby.
Stwierdził / na podstawie listy obecności/, że jest quorum – obecnych było
15 radnych na stan radnych - 15.
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu, natomiast lista
obecności osób spoza rady gminy stanowi załącznik nr 2.
Następnie przedstawił porządek obrad sesji w/g następujących punktów:
Otwarcie XXIII Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo.
Stwierdzenie quorum.
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji tj. z dnia 31.01.2005 r.
Informacja Przewodniczącego o pracy Rady.
Sprawozdanie Wójta z działalności w okresie między sesyjnym.
Informacja o stanie finansowym gminy.
Interpelacje i zapytania radnych.
Projekt uchwały w sprawie zmiany w budżecie gminy na 2005 r. / dot. kwot: 16.483 zł, 8.600 zł i 108.600 zł. /.
stanowiska komisji,
dyskusja,
podjęcie uchwały.
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005.
stanowiska komisji,
dyskusja,
podjęcie uchwały.
Projekt uchwały w sprawie określenie zasad i trybu umarzania
wierzytelności w
Gminie Stare Czarnowo z tytułu należności pieniężnych, do których nie
stosuje
się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w
spłacaniu tych należności, a także wskazania organów do tego upoważnionych.
stanowiska komisji,
dyskusja,
podjęcie uchwały.
Projekt uchwały w sprawie przyjęcie „Programu Ochrony Środowiska Gminy
Stare Czarnowo” oraz „Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Stare Czarnowo.
stanowiska komisji,
dyskusja,
podjęcie uchwały.
Projekt uchwały w sprawie zaopiniowania projektu Planu Aglomeracji
dla Gminy Stare Czarnowo.
stanowiska komisji,
dyskusja,
podjecie uchwały.
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenie taryf przedłożonych przez
Przedsiębiorstwo Usług Wodnych i Sanitarnych Spółka z o.o. w Nowogardzie
dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na
terenie Gminy Stare Czarnowo.
stanowiska komisji,
dyskusja,
podjęcie uchwały.
Projekt uchwały w sprawie ustalenie regulaminu udzielania pomocy
materialnej
o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Stare
Czarnowo.
stanowiska komisji,
dyskusja,
podjęcie uchwały.
Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych w Starym Czarnowie za rok 2004.
Informacja z działalności Gminnego Klubu Sportowego FAGUS i rekreacji na
terenie gminy w 2004r. – II półrocze / w tym wykonanie budżetu za 2004 r./.
Informacja z działalności przeciwpożarowej na terenie Gminy Stare
Czarnowo
w 2004 r. za II półrocze / w tym wykonanie budżetu za 2004 r./.
Informacja o stanie bezpieczeństwa, ładu i porządku publicznego na
terenie Gminy Stare Czarnowo w 2004 r.
Sprawozdania sołtysów z działalności za 2004 r.
Zapytania sołtysów.
Odpowiedzi na zgłaszane interpelacje i zapytania radnych oraz sołtysów.
Wolne wnioski.
Zakończenie obrad XXIII Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo.
Do przedstawionego porządku radny Grzywiński W. zgłosił wniosek w sprawie:
- wykreślenie z porządku dzisiejszej sesji pkt 11. dot. „ Projektu uchwały w
sprawie przyjęcie „Programu Ochrony Środowiska Gminy Stare Czarnowo” oraz
„Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Stare Czarnowo”.
W uzasadnieniu podał, że z uwagi na dość grube opracowania w tej sprawie nie
wszyscy radni zapoznali się z tymi opracowaniami (jest mu o tym wiadome),
które będą w przyszłości skutkować na dalsze funkcjonowanie gminy. Dlatego
też wnosi o skreślenie tego punktu z porządku dzisiejszej sesji. Proponował
wprowadzenie tej sprawę ponownie do porządku sesji po zapoznaniu się z
proponowanym programem i planem przez wszystkich radnych. Wnosił o
przegłosowanie wniosku.
Przed przegłosowaniem zgłoszonego wniosku Wójt Gminy M.Woś wnioskował o
podjęcie tej uchwały / nie wykreślaniu go z porządku dzisiejszej sesji/,
gdyż opracowanie zarówno programu ochrony środowiska jak i planu gospodarki
odpadami trwało dość długo. Na posiedzeniu wspólnym wszystkich komisji
przedstawiał główne założenia. Opracowania te są wykonane prze firmę OBRYS
Technika z Poznania, która wykonywała podobne programy i plany we wszystkich
gminach powiatu gryfińskiego. Są tam zawarte opracowania profesjonalne.
Jest to zaopiniowane przez Zarząd Powiatu w Gryfinie i Zarząd Województwa
Zachodniopomorskiego. Wójt stwierdził, że z tego co mu wiadomo są pewne
wątpliwości radnego odnośnie planu gospodarki odpadami a w szczególności
budowy wysypiska w Starym Czarnowie. Uważał, że jest tu pewne niezrozumienie
tematu, gdyż wysypiska nikt nie planuje budować i nie ma tutaj takiego
projektu.
Po to była podejmowana w styczniu br. uchwała rady o przystąpieniem do
uchwalenia miejscowego planu w miejscowości Stare Czarnowo, żeby opracować
plan i m.in. z tą działką coś zrobić. Wyjaśnił, że akt notarialny musiał być
w ten sposób sporządzony, gdyż podczas jego podpisywania ze starostwem
powiatowym o przekazaniu tej działki w 2003 r. jeszcze obowiązywał plan
zagospodarowania przestrzennego gminy mówiący o tym, ze ta działka jest
przeznaczona na wysypisko śmieci. W 1992r. planowano w Starym Czarnowie
budowę wysypiska, które nie zostało zrealizowane – stąd ten zapis w planie
zagospodarowania.
Obecnie to wysypisko istnieje, ciągle dosypuje się śmieci. Na dziko użytkowane i nie może tak być, żeby te śmieci wiecznie tam leżały. Dlatego też po to wystąpiono o opracowanie miejscowego planu, żeby tą działkę zagospodarować w pewien sposób. Jedną z idei Wójta jest umiejscowienie na tym dzikim wysypisku
kopalni kruszywa, a następnie zbiornika retencyjno-rekreacyjny / Wójt mówił o tym publicznie, wcześniej/. Również dobrze mogą tam powstać działki budowlane, jednak to wszystko zależy od rady. Będzie to proponował,
natomiast rada się do tego odpowiednio ustosunkuje. Wójt jest zaskoczony tym, ze oskarża się go o celowe wprowadzenie w błąd rady, że „knuje” powstanie tutaj wysypisko śmieci. Dziwi się, że w ten sposób się to tak
traktuje. Wójt zacytował zapis w proponowanym planie gospodarki odpadami / na stronie 71/ „ obecnie na terenie gminy znajduje się nieczynne składowisko odpadów komunalnych o pow.2,18 ha na działce nr 47/6 w obrębie Starego Czarnowa, na którym składowane były odpady komunalne z terenu gminy. W
odniesieniu do w/w składowiska należy uzyskać decyzje w sprawach rekultywacji i zagospodarowania określoną w przepisach …” Wójt wyjaśnił, że składowane były na tym dzikim wysypisku również odpady komunalne z terenu Szczecina i innych okolic. Jest to wszystko przepisami obwarowane i jeśli funkcjonuje taki pogląd, ze Wójt jest po to, żeby wysypisko tutaj wybudować, to się bardzo myli i to złośliwie.
Rady Grzywiński wyjaśnił, ze nikt tutaj niczego nie „knuje” , lecz zgłosił wniosek o wycofanie tego punktu , by radni zapoznali się szczegółowo z dokumentacją. Dlatego zgłosił wniosek o wycofanie z porządku – do
przegłosowania.
Radny Kałucki zapytał, jakie będą konsekwencje, jeśli ten punkt zostanie
przesunięty na następną sesję. W odpowiedzi Wójt wyjaśnił, że konsekwencji prawnych z tego tytułu nie
będzie. Jednakże po to się śpieszył, żeby jak najszybciej opracować te
dokumenty do uchwalenia. Radni mogli się z tymi dokumentami zapoznać. Poza
tym są pozytywne opinie obu zarządów i tutaj na pewno się już nic nie
zmieni. Są to programy i plany, nie ma tutaj mowy o jakiejkolwiek sprzedaży
i przesuwanie tego na kolejną sesję uważał za nie potrzebne. Jeśli będzie
wola rady o wycofaniu z dzisiejszego porządku tej sprawy , to tak będzie.
Wówczas zrobi się 15 egz. planu dla każdego radnego.
W dalszej kolejności Przewodniczący Rady K. Mendak poddał do przegłosowania
wniosek radnego Grzywińskiego dot. wykreśleniem z porządku obrad dzisiejszej
sesji pkt 11 dot. projektu uchwały w sprawie przyjęcie „Programu Ochrony
Środowiska Gminy Stare Czarnowo” oraz „Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy
Stare Czarnowo”.
za takim wnioskiem głosowało 5 radnych.
wstrzymało się od głosowania 4 radnych
przeciw wykreśleniu głosowało 6 radnych.
Wniosek nie przeszedł.
W związku z powyższym przystąpiono do kontynuowania porządku obrad
ustalonego przez przewodniczącego rady.
Ad. 3 Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji tj. z dnia 31.01.2005 r.
Do protokołu z dnia 31.01.2005 r./ dostarczonego radnym do zapoznania przed
dniem sesji / nie wniesiono żadnych uwag; - za jego przyjęciem głosowało 15
radnych Protokół został przyjęty jednogłośnie i stanowi załącznik nr 3 do
protokołu z dnia 31.03.2005 r.
Ad. 4 Informacja Przewodniczącego o pracy Rady.
Przewodniczący Rady K . Mendak przedstawił informację o pracy rady w
okresie międzysesyjnym i tak:
w dniu 25.02.2005 r. brał udział w spotkaniu przewodniczących rad w
Cedyni. Było to już drugie spotkanie/ spotkania takie mają się odbywać co pół roku/. M.in. poruszano tam sprawę braku powiadomień przewodniczących z
poszczególnych rad o sesjach powiatowych oraz informacji o inwestycjach na
dany rok w danej gminie. Wystąpiono wspólnie z wnioskiem do Przewodniczącej
Rady Powiatu w Gryfinie, żeby raz w roku /na początku roku budżetowego/
organizowano wspólne posiedzenie sesji i informowano przewodniczących, jakie
pieniądze ze starostwa będą wydatkowane na poszczególne gminy.
w dniu 7.03.2005 r. posiedzenie komisji rewizyjnej,
w dniu 9.03.2005 r. posiedzenie komisji zdrowia, oświaty i spraw
społecznych, były to posiedzenia zgodnie z planami komisji na 2005 r.
Protokoły z posiedzeń znajdują się w dokumentacji danej komisji.
w dniu 21.03.2005 r. odbyło się wspólne posiedzenie komisji rady dot.
spraw z zakresu XXIII sesji.
w dniu 14-15.03.05 r. komisja rewizyjna brała udział w szkoleniu w
Międzyzdrojach
w temacie : zadań komisji w procesie absolutorium, funkcji kontrolnej i
opiniodawczej, nadzoru i kontroli nad jednostkami samorządu terytorialnego
itp.
Ad. 5 Sprawozdanie Wójta z działalności w okresie między sesyjnym.
Sprawozdanie z działalności w okresie międzysesyjnym przedstawił Wójt Gminy
M.Woś i tak:
wróciła księga gości w
www.stareczarnowo.pl Atmosfera się zmieniła na korzyść, są różne
wpisy i na razie nie zauważył złośliwych. W okolicach świąt były wpisywane
życzenia. Jest to forum dyskusyjne na łamach internetowych.
uczestniczyłem w spotkaniu z przedstawicielem administracji Nadleśnictwa
Gryfino, które odbyło się w urzędzie i w Gryfinie. Tematem spotkania było
uporządkowanie prawne dróg między drogami zakładowymi, nadleśnictwa i
drogami gminnymi, ponieważ jest to w dalszym ciągu nieuporządkowane, a
będzie to przedmiotem którejś z najbliższych sesji. Rada Gminy będzie
musiała podjąć decyzję uchwałą w sprawie dróg. Nadleśnictwo najchętniej by
wszystkie drogi przekazało gminie. Wówczas też wszystkie kłopoty spadają na
gminę, m.in. odpowiedzialność za wypadki, uszkodzenia samochodu bądź
odśnieżanie, posypywanie piaskiem itp.
odbyły się zebrania sprawozdawcze w poszczególnych jednostkach OSP.
W sumie odbyły się trzy zebrania, tzn. w Żelisławcu, Starym Czarnowie i Kołbaczu.
Natomiast w Żelewie zebranie się nie odbyło( coś złego dzieje się w OSP, nie
dochodził dlaczego). W pozostałych zebraniach uczestniczył Komendant
Powiatowych Straży P. Wojciech Tesar. Nie było żadnych sensacji poza tym, że
bardzo mnie martwi postawa OSP w Żelewie ( gmina pomogła im dach zrobić,
kupiono rynny itp.). Natomiast bardzo sympatyczna informacja tzn. było to
również w prasie informowane, że w ramach przekazywania od
Zachodniopomorskiej Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej, w
uznaniu zasług ochrony przeciwpożarowej, przekazują Ochotniczej Straży
Pożarnej w Starym Czarnowie średni samochód gaśniczy GBA 2,5/16 na podwoziu
Star 240 oraz wóz kwatermistrzowski SKWW / w podpisie: Marek
Kowalski).Uczestniczyłem w tych uroczystościach w dniu 9.02.05 w Smerdnicy
przy tej strażnicy.
również w dniu 2.02. br. odbyła się Rada Parków Krajobrazowych w Gryfinie,
gdzie czynnie uczestniczę w posiedzeniach, ponieważ właściwie wszystkie
sprawy dotyczą naszej całej gminy i jej mieszkańców.
wykonaliśmy także objazd wszystkich miejscowości odnośnie weryfikacji
wniosków składanych przez Państwa dotyczących nowych punktów
oświetleniowych. Połowa tych wniosków co do ilości, została komisyjnie
zaakceptowana, które były zasadne. Natomiast nie możemy zgodzić się z tym
aby niektóre inwestycje kosztujące dziesiątki tysięcy złotych mogły być dziś
przeprowadzone. Jeszcze się trochę wstrzymujemy z montażem, ponieważ jest
teraz jaśniej, w każdym razie do jesieni to zostanie zrobione. Są takie
sytuacje gdzie nie ma możliwości technicznych wykonania, np. w Żelewie gdzie
jest wąska uliczka i nie ma możliwości przeprowadzenia tego po usytuowaniu
słupa na tej ulicy (tak jest w stosunku do P. Osińskiej, gdzie trzeba by
było 6 słupów dodatkowych postawić jakimś tam obejściem przez wioskę, żeby u
niej 1 lampę zainstalować). Zaproponowałem Pani, że kupimy jej sprzęt tzn.
halogen, który ona może podłączyć do swojego ZK. W dniu wczorajszym
stwierdziła, że będzie musiała za prąd płacić. Jednak nie każdemu można
zrobić tak ,jakby sobie życzył.
Wójt prosił, aby zapisać numer telefonu gdzie należy zgłaszać jakieś uwagi
dotyczące lamp: 4384185. A gdyby nie reagowali to bardzo prosi o
informację.
byłem też na naradzie rocznej w Komendzie Powiatowej Policji w Gryfinie,
gdzie omawiano sprawozdania, plany na przyszłość, bezpieczeństwo. Było także
podziękowanie dla wójtów i burmistrzów, którzy wspomagali poszczególne
rewiry dzielnicowych. Usłyszałem, że Stare Czarnowo w ogóle nie wspomagało,
a jak pamiętam mieliśmy zaplanowane 3 tyś. zł w budżecie z czego wydatkowane
zostało 2490 zł, m.in. drzwi wejściowe zostały zrobione. Taka była
informacja (Komendant Łuszczewski wyjaśnił, że ta pomoc jest uwidoczniona w
innym sprawozdaniu).
w tym samym dniu uczestniczyłem w spotkaniu z arcybiskupem Zygmuntem Kamińskim i z pozostałymi wójtami i burmistrzami odnośnie szlaku
cysterskiego. Arcybiskup razem z Marszałkiem Województwa Zygmuntem Mejerem
ma przejąć patronat nad naszym forum cysterskim, które będzie miało miejsce
m.in. w Kołbaczu.
w pierwszy weekend czerwca nadaliśmy nazwę nowej miejscowości to jest
przysiółek Dobropola czyli Sosnówko, dawne Osetne Pole – 2 budynki.
Na spotkaniu z mieszkańcami taką nazwę ustalono w konsekwencji uchwał
podejmowanych na poprzedniej sesji.
następnie mieliśmy spotkanie, najpierw w Gryfinie a potem tutaj, w sprawie
Szczecińskiego Parku Krajobrazowego. W najbliższym czasie dostaniecie
Państwo dość bogate opracowanie. Należy dokładnie się temu przyjrzeć, gdyż
z mojej strony i moich współpracowników jest wiele takich momentów z którymi
nie możemy się zgodzić w takiej wersji na uchwalenie tego programu. Bardzo
by to ograniczało funkcjonowanie całej gminy, w szczególności jej
mieszkańców np. zakaz rozbudowy dróg, zakaz odkomarzania, zakaz poboru wody
ze zbiorników niższych niż 10 m.
mieliśmy także bezpośrednie kontakty z partnerską gminą Löknitz. Najpierw
przedstawiciele byli u nas 3.03. 2005 r., natomiast my tam pojechaliśmy
liczniejszą grupą i na 14 drużyn nasz Fagus wygrał wszystkie mecze
(w pucharze zremisowali, ale w rzutach karnych wygrali).
uczestniczę też w szkoleniu zorganizowanym przez Powiatowy Urząd Pracy na
temat aktywizacji zawodowej. Różne są projekty, programy dla przedsiębiorców
a także dotyczące wójtów i burmistrzów.
byłem też na naradzie zorganizowanej w związku z uchwałami i opiniowaniem
łowieckich planów hodowlanych. Każde koło łowieckie musi przedstawić plan
hodowlany, który opracowuje się raz w roku, który jest opiniowany przez
wójta czy burmistrza i zatwierdzany przez nadleśnictwo.
uczestniczyłem też w uroczystej sesji Sejmiku Województwa
Zachodniopomorskiego, która poświecona była 60 rocznicy państwowości
polskiej na ziemiach zachodnich
odwiedził nas przedstawiciel Ministerstwa Administracji Spraw Wewnętrznych
P. Wojciech Makowski, który zbierał końcowe opinie na temat wdrażania
programu instytucjonalnego. Najwięcej dyskusji wywołała sprawa oświaty, my
jesteśmy na 31 miejscu pod względem wydatkowania środków na jednego ucznia,
natomiast z efektywnym uczeniem jest trochę gorzej.
odbyły się także takie sympatyczne uroczystości, np. konkurs na
najpiękniejszą palmę wielkanocną, a także msza z okazji I rocznicy powstania
klubu AA „Słoneczko”
natomiast 30 marca br. odbyło się ostatnie zebranie likwidujące Spółkę
Wodną Miedwie, która oficjalnie już nie istnieje. Był likwidator, wydawało
się, że są takie ogromne długi, ale tak wyszli, że pieniędzy nie dostał
likwidator ani dyrektor. Natomiast wszystkie roszczenia, szczególnie
pracowników zastały zaspokojone.
podpisałem także akt notarialny na działkę w Kołowie, która została
sprzedana.
odbyło się także walne zgromadzenie w Związku Gmin Zlewni Jeziora Miedwie
na temat ostatecznej wersji studium wykonalności. Na dzień dzisiejszy
posiadam takie informacje, że w czerwcu wniosek zostanie złożony do funduszu
spójności o pieniądze, uprzedzam, że będą mieli Państwo trochę pracy –
trzeba będzie trochę podyskutować na temat przekazania majątku związkowi
gmin. Nie wszystko, ale sieci wodociągowej, istniejącej oczyszczalni, tych
którymi gmina włada i chce żeby je modernizować i budować nową oczyszczalnię
ścieków w Kołbaczu. Natomiast Żelewo zostaje w takim kształcie jak jest. Kto
wie czy nie będziemy musieli wydać kilku tysięcy na opracowanie oceny
oddziaływania na środowisko przy budowie kanalizacji. Jest to proces, który
trwa, ale wszystko musi być dopięte „na ostatni guzik”, ponieważ przepisy
unijne są trochę niespójne z naszymi i trzeba to dopasować aby wniosek nie
został odrzucony. Natomiast jak już mówiłem Komorówko, Kołowo i Binowo
będzie miało swój system i staramy się żeby część Starego Czarnowa tzn. ul.
Gryfińska też była w tym systemie, który będzie finansował Wojewódzki
Fundusz Ochrony Środowiska.
Ad. 6 Informacja o stanie finansowym gminy.
Skarbnik Gminy P.A.Baran przedstawiła informację z przebiegu wykonania
budżetu gminy na dzień 28 lutego 2005 r. m.in. stwierdziła, że zgodnie z
uchwałą
Nr XXI/156/ 05 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 13 grudnia 2005 r. budżet
gminy przedstawia się następująco:
po stronie dochodów - 6.490.620 zł
po stronie wydatków - 6.350.620 zł
Po wprowadzeniu zmian w planie budżetu przez radę gminy i wójta na dzień
28.02.05 r. budżet kształtuje się następująco:
po stronie dochodów - 6.531.384 zł
po stronie wydatków - 6.391.384 zł
Wykonanie planu dochodów i wydatków na dzień 28.02.05r. przedstawiono radnym
w załącznikach do informacji w nr 1 i 2.
Różnica między planowanymi dochodami a wydatkami stanowi nadwyżkę budżetu
w kwocie 140.000 zł. Planowana nadwyżka budżetu przeznaczona jest na spłatę
pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w
Szczecinie.
Dochody budżetowe w okresie tych 2 miesięcy br. zostały zrealizowane w
18,18 %. Oznacza to, że z 6.531.384 zł zaplanowanych na ten rok do kasy
gminy wpłynęła kwota 1.187.189 zł.
Wydatki w ciągu tego okresu zamknęły się w kwocie 503.162 zł co stanowi
16,42 % planu ogółem.
Najwięcej środków przeznaczono na oświatę i wychowanie, kulturę fizyczną i
sport czyli 46,36 % ogółu wydatków. Na administrację publiczną 21,63 % i
17,77 % na opiekę społeczną.
Różnica między otrzymanymi do końca 28 lutego2005 r. dochodami a wykonanymi
wydatkami stanowi kwotę 137,877 % i stanowi ona nadwyżkę przeznaczona na
spłatę zobowiązań pożyczkowych.
Zobowiązania kredytowe wynoszą na 01.01.2005 r. na kwotę 640.000 zł:
- 640.000 zł pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i
Gospodarki Wodnej w Szczecinie zgodnie z umową 15/00,
Wskaźnik zadłużenia gminy ogółem do planowanych rocznych dochodów wyniósł na
koniec lutego br. 9,80%.
Stan na rachunku bankowego dochodów na dzień 29. 02.2005 r. wynosił
316.898,90 zł.
Gmina złożyła dwie lokaty terminowe w Banku Spółdzielczym w Chojnie Oddział
Stare Czarnowo na ogólną kwotę 900.000 zł.
Szczegółowa informacja z przebiegu wykonania budżetu Gminy Stare Czarnowo
na dzień 28.02.2005 r. stanowi zał. nr 4 do protokołu.
Ad. 7 Interpelacje i zapytania radnych.
W tym punkcie rani zgłaszali następujące interpelacje i zapytania:
Radny Ruszczycki wnosił o:
podjęcie działań odnośnie zlikwidowania kałuży w Kartnie, Była już ta sprawa wcześniej wnioskowana,/ sołtys obiecał pomóc /.
wycięcie krzaków przy drodze polnej w Żelisławcu.
Radny Chudak poruszył sprawy dot:
programu ochrony środowiska, który proponuje się do zatwierdzenia na
dzisiejszej sesji. Wnioskował o przedłożenie radnym tych programów / w
formie książeczek/ celem szczegółowego zapoznania się przez radnych,
niezależnie czy ta
uchwała zostanie podjęta. Osobiście zapoznał się z dokumentacją programu i
planu.
wycięcia topoli na stadionie w Kołbaczu. Rozumie, że zostało to zrobione w
celach bezpieczeństwa, lecz mieszkańcy wnoszą o dokładną informację w tej
sprawie.
czy jest możliwość wykonania furtki przy drugiej bramie na cmentarzu w
Starym
Czarnowie/ brama druga jest zamknięta/. Umożliwiłoby to społeczeństwu
skrócenie
drogi do swoich grobów, które znajdują się na końcu cmentarza.
czy jest możliwość wykonania pewnego zabezpieczenia / w formie ogrodzenia/
od
strony pola na wysokości przedszkola w Kołbaczu. W miesiącach zimowych
często
tam podchodziły z tej strony lisy do śmietników.
Radny Kotylak poruszył sprawy dot:
wprowadzenia programu „ Ikonka” na terenie województwa przez Ministerstwo
Nauki i Informatyzacji. Program ten polega na uruchomieniu punktów powszechnego dostępu do Internetu
w bibliotekach publicznych gmin na terenie województwa. Celem tego programu
jest
zapewnienie ludności taniego, łatwego i powszechnego dostępu do Internetu
w ramach nowo powstających czytelni internetowych.
Jak Wójt się zaopatruje na wprowadzenie takiego programu w tutejszej gminie.
jakie są szanse na stworzenie w naszej gminie centrum integracji edukacji
społecznej. Zajmowałoby się udzielaniem pomocy osobom bezrobotnym,
osobom po wyrokach itp. mających utrudniony dostęp do znalezienia pracy.
Jest
finansowane częściowo ze środków własnych / są to koszty utrzymania
lokalu/,natomiast pensje dla osób zajmujących się tym centrum byłyby płacone
z urzędu pracy , który kierowałby jednocześnie takie osoby do tego centrum.
Prawdopodobnie informacja w tej sprawie była przesłana do urzędu w ubiegłym
roku.
Jak się Wójt zaopatruje na tę sprawę ?
wnioskował, by przy okazji wycinki drzew w Kołbaczu również przyciąć
gałęzie na
wysokości parku oraz w pozostałych miejscach, gdzie wychodzą gałęzie na
drogę.
zapytał, czy w związku ze zmianą sieci internetowej nie byłoby
korzystniejsze dla
gminy przejście ze stacji internetowej w szkole na założenie łącza
bezprzewodowego
/zamiast korzystanie z modemu Telekomunikacji Polskiej/.
czy w miejsce wyciętych drzew na stadionie są planowane nowe nasadzenia?
Radny Zacharski
wnioskował o wycięcie gałęzi przy drodze biegnącej od drogi wojewódzkiej
w kierunku posesji sołtysa w Glinnej. Tam przechodzi oświetlenie i te konary
drzew
/lip / dotykają przewodów. Zagraża to bezpieczeństwu mieszkańców . W ubiegłym roku część gałęzi wycięto na jego interwencję, lecz obecnie
należy
dokonać wycinki wzdłuż całej drogi celem jej uporządkowania.
Kto ma wykonać tę wycinkę ?
zgłosił, że na drodze biegnącej od posesji P.Kukli w kierunku Śmierdnicy
znajduje
się niebezpieczny łuk.
Do kogo należy się zgłosić w sprawie złagodzenia tego zakrętu.?
zapytał, czy będzie remontowana droga wojewódzka St.Czarnowo – Glinna.
Chodzi szczególnie o odcinek od lasu w kierunku St.Czarnowa. Droga jest
powybijana i należałoby ją uzupełnić, również pobocze /częściowo jest ona
zrobiona/.
Radny Mielnicki wnosił o podjęcie działań w zakresie:
remontu drogi St.Czarnowo – Dobropole poprzez interweniowanie w zarządzie
dróg
powiatowych. Droga ta jest bardzo zniszczona, nieprzejezdna.
odnośnie dębu znajdującego się przy wyjeździe z lasu / gubi gałęzie /.
czy będzie możliwość w tym roku wyremontowania świetlicy a w szczególności
zrobienia dachu, który zacieka a dodatkowo odpada tynk.
Radna Cioch poruszyła sprawy dot:
budowy sali gimnastycznej,
Co dzieje się z tą sprawą, Wójt nie wspomniał o tym w swoim sprawozdaniu.
plac targowy.
Uważała, ze pomimo tego, że to nie jest nasz teren należałoby wspólnie
pomyśleć
nad jego uporządkowaniem. Chcieliby porozmawiać z Prezesem Malinowskim
w sprawie zezwolenia na nawiezienie na tam żużlu itp. lecz prosi o poparcie
Wójta.
wjazd do Kołbacza/ na wysokości byłych torów kolejowych/
Wjazd ten jest bardzo niebezpieczny i należałoby go trochę wyprostować co
najmniej na odcinku ok.100 m. Jest bardzo niebezpieczny.
zgłosiła, że w związku z nastaniem wiosny można zauważyć w Kołbaczu tzw.
brudy które należałoby uporządkować. m.in. chodzi tutaj o uporządkowanie chodnika po lewej stronie - od remizy OSP w stronę działek / jest on zniszczony, zarośnięty, krzywy itp./ Wnosiła o
uwzględnienie tego w planach remontowych.
czy jest możliwość ustawienia śmietników / podręcznych/ wzdłuż drogi.
Wcześniej w tej sprawie rozmawiała z prezesem spółdzielni, lecz nie podjęto
działań w tym zakresie, a jest taka potrzeba. Radna uważała, ze radni z Kołbacza
będą musieli się zastanowić nad sprawą osiedla / wspólnie ze spółdzielnią /.
dodatkowe oświetlenie. Chodzi tutaj szczególnie przy bibliotece i na wysokości domu parafialnego/
młodzież w tym miejscu najwięcej się zbiera/.
ustawienie znaku drogowego do Kołbacza.
Jest ta sprawa uciążliwa dla mieszkańców i należałoby to załatwić.
Radna Małecka poruszyła sprawę:
wykonania offsetu przez ZWiK Szczecin.
Jak wygląda sprawa wykonania tego offsetu przez ZWiK Szczecin.
Podczas rozmów część robocizny miała być wykonana w tej formie.
Czy coś jest już zrobione / m.in. miały być wykonane roboty na ul.
Gryfińskiej/.
Radny Smykla poruszył sprawy:
remontu drogi z Dębiny do Kołbacza, która jest bardzo zniszczona, dziurawa
itp.
wycinki gałęzi od krzyżówki w stronę Kołbacza / gałęzie wychodzą już na
drogę
zagrażając kierowcom.
złagodzenie wjazdu do Kołbacza / o którym wspominała radna Cioch/, były
już tam
wypadki,
w Dębinie należałoby podnieść studzienki/ była ta sprawa już wcześniej
zgłaszana/,
załatwić sprawę oświetlenia w m. Dębina, które obecnie jest w gestii ZZD
Kołbacz.
Również drogi, chodniki osiedlowe są pozrywane i mieszkańcy sami nic nie
mogą
zrobić. Rozmawiał w tej sprawie z prezesem spółdzielni w tej sprawie i nadal
nic nie
jest robione.
Radny Róg
zgłosił, ze na wysokości szkoły na głównej ulicy jest zapadnięta
studzienka
ściekowa. Należy ją jak najszybciej zrobić/ informował o tym również prezesa
spółdzielni/. Sugerował, że mogliby to zrobić osoby w ramach robót
interwencyjnych.
Radny Kowalczyk wnioskował o:
zajęcie stanowiska w sprawie kursowania autobusu podmiejskiego do Kołbacza.
przejęcie przez gminę parku.
Uważał, że uporządkowanie tego parku dla mieszkańców byłoby ważną rzeczą
/na razie bez dodatkowych kosztów dla gminy typu oświetlenie itp./.
Radny Kałucki poruszył sprawy:
dodatkowego punkty oświetleniowe,
Zainteresowani radni mieli być powiadomieni o erminie decyzji na dodatkowe
punkty. Okazuje się, ze komisja już zdecydowała o tym i radni nie mieli
wpływu na uzasadnienie swoich wniosków . Czy obecnie będą mogli mieć wpływ
na podjęte już decyzje, osobiście chciałby swój wniosek uzasadnić.
uważał, że poruszane tutaj sprawy dróg i chodników osiedlowych są ważne
i należałoby w pewien sposób zadbać o to.
Chociażby ul. Bogusława, która jest nieprzejezdna, bardzo zniszczona i
takich jest więcej. Nie może tak dalej być.
sprawa śmieci/ mówiła o tym wcześniej radna Cioch/.
Myśli, ze należałoby zorganizować sprzątanie Kołbacza, gdyż przy rzece jest
bardzo
dużo rozrzuconych śmieci. Poparł sprawę usytuowania śmietników co najmniej
przy
drodze głównej. Mogłaby te śmietniki raz na jakiś czas opróżniać osoba,
która
sprząta przystanki.
godziny pracy urzędu gminy.
Otrzymuje wnioski od mieszkańców, ze nie mogą załatwić sprawy w urzędzie po
godzinie 1500. Pomimo tego, że zmieniono godziny za czasów tej kadencji
rady, to jednak w każdy poniedziałek urząd powinien być czynny, co najmniej
do godziny 1630 , by mieszkańcy mogli załatwić swoje sprawy zapłacić np.
podatki, sprawy związane z dowodem osobistym itp.
Radny Grzywiński
w imieniu młodzieży Starego Czarnowo prosił o przyśpieszenie prac
rekultywacyjnych przy boisku / powstały koleiny/ i obsadzenie boiska
drzewami.
Przewodniczący Rady K.Mendak
zapytał, jak wygląda wykonalność uchwały dot. ściągalności opłat
targowych.
W odpowiedzi Wójt poinformował, że dotychczas nie wpłynęła żadna kwota z
tego
tytułu.
Ad. 8 Projekt uchwały w sprawie zmiany w budżecie gminy na 2005 r. / dot.
kwot: 16.483 zł, 8.600 zł i 108.600 zł. /.
Skarbnik Gminy A.Baran omówiła proponowane zmiany w budżecie, które
dotyczyły:
zmniejszenia dochodów gminy o kwotę 16.483 zł w Dziale Różne rozliczenia
w związku ze zmniejszeniem części subwencji oświatowej
zmniejszenia wydatków o kwotę 16.483 zł w Dz. Oświata i wychowanie (w tym
przedszkole 15.000 zł - zakup usług remontowych i gimnazjum 1.483 zł – zakup
usług remontowych) - zmniejszenie części subwencji.
zwiększenia dochodów o kwotę 8.600 zł w Dz. Administracja publiczna (w tym
starostwo powiatowe na kwotę 2.300 zł zgodnie z porozumieniem na zadania
zlecone i urzędy gmin na kwotę 6.300 zł z tytułu odsetek lokat terminowych)
zwiększenia wydatków o kwotę 108.600 zł (w tym w Dz. Gospodarka
mieszkaniowa na kwotę łączną 106.300 zł ( w tym na zakup energii do kotłowni
w Glinnej 6.300 zł i na zakup opału 100.000 zł ) oraz o kwotę 2.300 zł w
Dz. Administracja publiczna na starostwa powiatowe.
Wydatki budżetowe nieznajdujące pokrycia w planowanych dochodach w kwocie
100.000 zł zostaną pokryte przychodami pochodzącymi z pozostałych środków
na rachunku bieżącym na koniec 2004 r.
Stanowiska komisji
Wszystkie 4 komisje rady tj. komisja budżetu i rozwoju gospodarczego,
komisja rewizyjna, komisja rolnictwa, rzemiosła i ochrony środowiska oraz
komisja zdrowia, oświaty i spraw społecznych pozytywnie zaopiniowały
proponowane zmiany w budżecie 2005 r./ w tym komisja budżetu wyraziła opinię
nie jednogłośną /
Dyskusja – brak.
Z uwagi na brak dyskusji w tej sprawie Przewodniczący Rady K. Mendak
odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany w budżecie gminy na 2005 rok
(projekt stanowi załącznik nr 5 do protokołu) i uchwała została
przegłosowana;
- za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych.
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała Nr XXIII/186/05 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 31 marca
2005 r. w sprawie j.w. i stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Ad. 9 Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005.
Stanowiska komisji
Wszystkie 4 komisje rady pozytywnie zaopiniowały proponowany program na 2005
r.
Dyskusja – brak.
Z uwagi na brak dyskusji w tej sprawie Wiceprzewodniczący Rady Wł. Kałucki
odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005. (projekt
stanowi załącznik nr 7 do protokołu) i uchwała została przegłosowana;
- za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych.
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała Nr XXIII/187/05 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 31 marca
2005 r. w sprawie j.w. i stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Ad.10 Projekt uchwały w sprawie określenie zasad i trybu umarzania
wierzytelności w Gminie Stare Czarnowo z tytułu należności pieniężnych, do
których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa oraz
udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności, a także wskazania organów
do tego upoważnionych.
Stanowiska komisji.
Wszystkie 4 komisje rady pozytywnie zaopiniowały proponowane zasady i tryb
umarzania - po zapoznaniu się w dniu sesji z opinią prawną dot. § 2 ust. 2
lit. a proponowanej uchwały.
Opinia prawna stanowi zał. nr 9
Dyskusja – brak.
Z uwagi na brak dyskusji w tej sprawie Przewodniczący Rady odczytał projekt
uchwały w sprawie określenie zasad i trybu umarzania wierzytelności w Gminie
Stare Czarnowo z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się
przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w
spłacaniu tych należności, a także wskazania organów do tego upoważnionych.
(projekt stanowi załącznik nr 10 do protokołu) i uchwała została
przegłosowana;
- za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych.
Uchwała została podjęta jednogłośnie (podlega ogłoszeniu w Dz. Urz. Woj.
Zach.)
Jest to uchwała Nr XXIII/188/05 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 31 marca
2005 r. w sprawie j.w. i stanowi załącznik nr 11 do protokołu.
Ad.11 Projekt uchwały w sprawie przyjęcie „Programu Ochrony Środowiska Gminy
Stare Czarnowo” oraz „Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Stare Czarnowo.
Stanowiska komisji
Na wspólnym posiedzeniu komisji wszystkie 4 komisje rady pozytywnie
zaopiniowały proponowany „Program Ochrony Środowiska” oraz „Plan Gospodarki
Odpadami dla Gminy Stare Czarnowo. Natomiast w dniu sesji opinie komisji
były niejednogłośnie, po zgłoszeniu wniosku radnego Grzywińskiego w sprawie
wykreślenia tej sprawy z porządku obrad.
Dyskusja
Radny Grzywiński poinformował, że w proponowanym Planie Gospodarki Odpadami
mowa jest o działce 47/6, która w dniu 25.03.2003 r. została bezpłatnie
przejęta przez gminę od starostwa z przeznaczeniem na wysypisko śmieci (taki
jest zapis w akcie notarialnym z którym się osobiście zapoznał). Jest mu
wiadome, że obecnie plan zagospodarowania przestrzennego gminy nie jest już
aktualny, lecz w momencie przejęcia tej działki plan był ważny. Mając tutaj
wątpliwości zgłosił, dlatego wniosek o przeniesienie tego punktu na następną
sesję. Chodzi o to, że nie mówimy oficjalnie o tym, że na terenie Gminy
Stare Czarnowo lokalizujemy jakiś punkt utylizacji czy składowisko odpadów
komunalnych. Dla niego wynika jednoznacznie, że takie zamiary były, dlatego
uważa, że ta sprawa jest ważna i nie tylko dla niego lecz także dla
mieszkańców. Wie, jaka jest opinia mieszkańców Starego Czarnowa w tym
przedmiocie. Nie może wbrew swojemu sumieniu głosować za czymś co nie jest
do końca wyjaśnione.
Wójt Gminy M.Woś był bardzo zaskoczony wypowiedzią radnego i nie mógł
zrozumieć intencji i oskarżeń o świadome podpisanie aktu notarialnego, w
którym jest zapis o przeznaczeniu działki nr 47/6 na wysypisko śmieci.
Wcześniej dwukrotnie (jeszcze przed sesją) tłumaczył radnemu, na czym to
polegało. Nadal dziwi się, że radny nie może tego zrozumieć, zatem wyjaśnia:
faktem jest, że od lat funkcjonuje nielegalne wysypisko śmieci na terenie
Starego Czarnowa, najpierw ktoś żwir wykradł a później zasypywane jest
śmieciami. Nigdy nie myślał o powstaniu tutaj wysypiska śmieci. Nawet z
formalnych względów ono by nie mogło powstać (parametry nie te, odległości
od zabudowań, powierzchnia działki, konieczność zbierania śmieci co najmniej
od 100.000 osób, itp.). Jest przekonany o tym, że nie może tutaj być
wysypisko śmieci. Starostwo zaproponowało przejęcie tej działki bezpłatnie i
my jako gmina możemy ponieść środki finansowe na opracowanie programu
zagospodarowania tego nielegalnego wysypiska. To się obecnie czyni za
jedynie 3.000 zł. Ma być to gotowe za około miesiąc. Na podstawie tego
opracowania będzie wiadome co należy z tym zrobić, co wywieźć, co możemy
zasypać, co zrekultywować itp. Wcześniej był zapis w planie zagospodarowania
przestrzennego, że działka 47/6 jest przeznaczona na budowę wysypiska
śmieci, w związku z tym z 1992 r. była przywieziona już geomembrana i do
dzisiaj trwa proces o to, czy był ona kupiona czy kradziona. Obecnie jest
ona zlokalizowana w Mieszkowicach. Do końca 2003 r. funkcjonował w planie
zapis, że ta działka jest przeznaczona pod wysypisko śmieci. Tego nikt nie
zmieniał, a od 01.01.2004 r. nie funkcjonuje już ten plan zagospodarowania
przestrzennego i obecnie ta działka może być np. jeziorem, nieużytkiem,
rolna, oczkiem wodnym, terenem pod budownictwo przemysłowe itp. Tym co Rada
Gminy ustanowi.
Została już podjęta uchwała o przystąpieniu do uchwalenia miejscowego planu
zagospodarowania dla miejscowości Stare Czarnowo z myślą o tym, żeby zmienić
plan w takim kierunku, jaki Rada uzna za stosowne (przedstawi kilka
wariantów). Nie wierzy w to by ktoś mógł przekonać radnych, aby mogło tam
powstać wysypisko śmieci. Należy o tym zapomnieć. Na komisjach informował,
że dokumenty w tym zakresie są do wglądu i można było się z tym zapoznać.
Jest to program i plan, które zawsze można zmienić, przedstawione są tam
różne warianty. Wójt powtórzył, że żadnej spiskowej teorii na budowę
wysypiska śmieci dla Gminy Stare Czarnowo nie ma. Dąży do tego, że wspólnie
z pozostałymi gminami z powiatu Gryfińskiego zlokalizowali miejsce, gdzie te
śmieci będą dowożone. Było proponowane miejsce w Czarnówku, teraz Myślibórz
– a na pewno nie w Starym Czarnowie. Wójt wnosił o podjęcie uchwały w tej
sprawie.
Radny Zacharski wyjaśnił, że w zależności, jaki zapis jest w geodezji taki
musi być akcie przekazania, np. działka była pod boisko sportowe i tak
musiała przejąć gmina, a później uchwałą rady dokonano zmiany. Tak samo jest
z działką pod wysypisko. Wyjaśnił, że rekultywacja to znaczy zmiana
użytkowania.
Radny Grzywiński wyjaśnił powtórnie, że tutaj nie broni siebie, lecz sprawy.
Jeżeli w akcie czyta jednoznacznie, że działka jest przeznaczona na
wysypisko, to w jakim celu była ona przejmowana. Po to żeby ponieść nakłady
finansowe, żeby przeprowadzić rekultywację. Nie przypomina sobie, by była
mowa na temat przejęcia tej działki od starostwa. Zapytał, czy starostwo
może zmusić gminę do przejęcia tej działki. Uważał, że jest ta sprawa
nabrzmiała od lat. Po przeczytaniu tego planu tak wywnioskował. Po co była
robiona symulacja. Chce być pewny, że wychodząc stąd wie, czym to się
skończy.
Wójt wyjaśnił, że na temat przejęcia tej działki od starostwa musiała być
uchwała Rady na podstawie, której mógł przejąć ją aktem notarialnym. Po to
opracowywane są miejscowe plany, żeby przedstawić perspektywę
zagospodarowania danego terenu. W pierwszej kolejności najpierw fachowcy
muszą zbadać teren i przedstawić wnioski, które przedstawi Radzie. Wówczas
Rada zdecyduje poprzez podjęcie uchwały, w jaki sposób można zagospodarować
dany teren.
Radny Chudak stwierdził, ze na temat przejęcia tej działki rozmowa była na
sesji. Jeśli chodzi o dokumentację dotyczącą tych planów zapoznał się z nimi
w domu, ponieważ wypożyczył ją sobie. Nie wierzy w to, żeby Wójt
oświadczając wobec 15 radnych, że nie może być tu wysypisko – chciał je
zrobić.
Radny Róg stwierdził, że nie dziwi się radnym ze Starego Czarnowa, że bronią
swojego elektoratu. Jakby na komisji wspólnej był przeczytany ten program to
tych wątpliwości by nie było.
Wójt stwierdził, że tutaj powinno być elementarne zaufanie. Przedstawił
argumenty i sprawa jest otwarta.
Radna Cioch stwierdziła, ze dołączone są dwie opinie pozytywne, które
stwierdzają, że ten program jest dobrze przygotowany.
Przewodniczący Rady Mendak wyjaśnił, że przejęto tą działkę, aby zrobić z
nią porządek. To Rada będzie decydowała, co z tą działką zrobimy.
Przypomniał radnym o kolejności procedur, podejmowania decyzji. Jest mu
przykro, że radni nie mogą zrozumieć, że to właśnie oni podejmują decyzje.
Przypomniał, ze w ubiegłym roku była mowa o rozpoczęciu od stycznia 2005 r.
podejmowania uchwał dotyczących miejscowych planów zagospodarowania dla
miejscowości Stare Czarnowo. Wcześniej Rada opracowała wieloletni plan
inwestycyjny, gdzie nie ma żadnej mowy o budowie wysypiska śmieci. Działka
ta została przejęta nieodpłatnie, żeby zrobić z nią porządek (dotychczas
właściciel tej działki w ogóle się nią nie interesował. Osobiście rozmawiał
z prof. Koćmitem z Akademii Rolniczej na temat przeprowadzania badań na tej
działce. Prace te są robione przez trzy studentki za kwotę 3000 zł, na
podstawie tych prac będzie wiadomo na temat jakości tych śmieci, będzie
wszystko zinwentaryzowane i pomierzone. Także w momencie przyjmowania
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Starego
Czarnowa będą gotowe materiały i radni ze Starego Czarnowa będą wiedli
wielki prym a my będziemy im pomagać. Prosił o podjęcie tej uchwały z
czystością sumienia i możliwością spojrzenia każdemu w oczy w przyszłości.
Z uwagi na brak dalszej dyskusji w tej sprawie Przewodniczący Rady
odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcie „Programu Ochrony Środowiska
Gminy
Stare Czarnowo” oraz „Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Stare Czarnowo.
(projekt stanowi załącznik nr 12 do protokołu) i uchwała została
przegłosowana;
- za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych.
- przeciw głosowało 2 radnych
- wstrzymało się od głosowania 2 radnych.
Uchwała została podjęta.
Jest to uchwała Nr XXIII/189/05 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 31 marca
2005 r. w sprawie j.w. i stanowi załącznik nr 13 do protokołu.
Ad.12 Projekt uchwały w sprawie zaopiniowania projektu Planu Aglomeracji dla
Gminy Stare Czarnowo.
Stanowiska komisji
Wszystkie 4 komisje rady pozytywnie zaopiniowały proponowany projekt „ Planu
Aglomeracji dla Gminy Stare Czarnowo.
Dyskusja – brak.
Z uwagi na brak dyskusji w tej sprawie Przewodniczący Rady odczytał
projekt uchwały w sprawie zaopiniowania projektu „Planu Aglomeracji dla
Gminy
Stare Czarnowo” (projekt stanowi załącznik nr 14 do protokołu) i uchwała
została
przegłosowana;
- za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych.
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała Nr XXIII/190/05 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 31 marca
2005 r. w sprawie j.w. i stanowi załącznik nr 15 do protokołu.
Ad.13 Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenie taryf przedłożonych przez
Przedsiębiorstwo Usług Wodnych i Sanitarnych Spółka z o.o. w Nowogardzie dla
zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie
Gminy Stare Czarnowo.
Stanowiska komisji
Wszystkie 4 komisje rady negatywnie opiniuje proponowane taryfy dot.
zbiorowego i zaopatrzenia w wodę ( 2,07 zł / m3 netto ) oraz zbiorowego
odprowadzania ścieków
( 3,84 zł / m3 netto).
Dyskusja
Radny Zacharski zwrócił się z prośbą do sołtysów, by informowali mieszkańców
w swoim miejscowościach, że rada negatywnie ustosunkowała się do
proponowanych przez PUWIS Nowogard taryf wody i ścieków / tzn. nie podjęła
uchwały z takim wysokimi taryfami/. Podobna sytuacja była w ubiegłym roku,
gdzie rada nie przyjęła proponowanych stawek a przedstawiciele PUWIS
informowali społeczeństwo w Glinnej, że stawki są takie, bo to wina rady.
Radny Kowalczyk uważał, że należałoby się zastanowić nad zerwaniem umowy z PUWIS, jeśli są takie sytuacje. Zapytał na ile lat jest podpisana z nimi
umowa i czy
są przewidziane tam inwestycje. Będąc ostatnio w Dębinie na oczyszczalni nie
zauważył tam żadnej osoby, natomiast widział tam dużą dziurę i wodę, która
płynęła z oczyszczalni.
Wójt wyjaśnił, ze nie jest żadną tajemnicą, ze zarząd gminy w poprzedniej
kadencji podpisał z PUWIS Nowogard umowę na 25 lat. Natomiast jeśli chodzi o
proponowane taryfy wody i ścieków to zostały one rzetelnie wyliczone.
Żadnych błędów w tym się nie dopatrzył i nie tylko on. Niedawno osobiście
był w Dębinie i pracował tam P.Łydko z Żelewo, który się tym zajmuje. Jednak
nie ma obowiązku tam cały czas przebywać. Brama jest i ta oczyszczalnie
funkcjonuje. Nie ma skarg od mieszkańców, rolników o zalewanych polach.
Także te informacje są nie do końca prawdziwe. Plany są takie, że będziemy
obejmować całą gminę nowym rozwiązaniem. Przed chwilą był uchwalany projekt
plany aglomeracji i będzie się do tego dążyć. Jest to już daleko w
procedurze, lecz na pewno krótsza niż 25 lat.
W Dębinie będzie za ok.3 lat przepompownia przy dobrych układach. Umowa z
PUWIS w niedługim czasie zostanie rozwiązana / umowa jest zawarta od 2002 r.
– 2027 r./. Oni w pewien sposób tam inwestują, utrzymują taki stan, żeby
technicznie wszystko było sprawne.
Radny Róg stwierdził, że po zapoznaniu się z tym programem gospodarki wodno
ściekowej rozumie to w ten sposób, ze wójt, rada w przyszłości dążyć będzie
do przejęcia tej gospodarki na mienie gminy i poprzez stworzenie zakładu
komunalnego itp. będzie to tak funkcjonować .
Wójt wyjaśnił, że nie koniecznie zakład komunalny w naszej gminie musi być.
Gmina Barlinek oraz PTK Pyrzyce ma swojego operatora a pozostałe gminy z
tych 9 będzie miało operatora wyłonionego z związku gmin zlewni jeziora
Miedwie, który będzie działania na terenie tych gmin. Wójt przypomniał, że
gmina musiała wykupić grunt od mieszkańca Kartna pod oczyszczalnie ścieków,
od mieszkańca Żelisławca pod wodociągi, cały system w Kołbaczu został
włączony do obsługi . W Żelewie cały system kanalizacyjno- ściekowy został
oddany do użytku w 1994 r. a gmina w ubiegłym roku dopiero wdrażała do
eksploatacji. Okazało się , ze ta oczyszczalnia na dziko funkcjonowała.
Jeśli ktoś myśli, ze się w tym kierunku nic nie robi, to jest w błędzie
.Mamy ul. Gryfińską łącznie z pozwoleniem na budowę
Gmina nasza jest w związku gminy. Poczyniono wszelkie starania w kierunku
przejęcie tych wszystkich wodociągów, sieci kanalizacyjnych na terenie
gminy, by później bez żadnych problemów można było prowadzić inwestycje. W
każdej miejscowości jest jakiś przyczółek, gdzie gmina może inwestować.
Radny Kałucki poruszył sprawę planu remontów i inwestycji prowadzonych przez PUWIS Nowogard. Przypomniał, ze w ubiegłym roku radni dość szczegółowo
sprawdzili przedstawiona kalkulację i plan remontów. Chcieli zainwestować w
oczyszczalnie w Dębinie i Kołbaczu, w który nie byli właścicielami.
Stwierdził, że ta rada nie ufa tej firmie, wyliczenia kosztów wody i ścieków
nie są wiarygodne.
Tym bardziej, jeśli coś znajduje się w planie remontów, co nie jest ich.
Dlatego stanowiska poszczególnych komisji są negatywne odnośnie
proponowanych taryf wody i ścieków.
Z uwagi na brak dyskusji w tej sprawie Wiceprzewodniczący Rady
odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenie taryf przedłożonych przez
Przedsiębiorstwo Usług Wodnych i Sanitarnych Spółka z o.o. w Nowogardzie dla
zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie
Gminy Stare Czarnowo. (projekt stanowi załącznik nr 16 do protokołu) i
uchwała
została przegłosowana;
- za podjęciem uchwały nie głosował żaden radny / 0 głosów /.
- przeciw podjęciu proponowanej uchwały głosowało 15 radnych
Uchwała nie została podjęta.
Ad.14. Projekt uchwały w sprawie ustalenie regulaminu udzielania pomocy
materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie
Gminy Stare Czarnowo.
Proponowany regulamin omówiła P.Grzywińska M./ pracownik urzędu ds.
oświaty/; m.in. stwierdziła, ze ten regulamin zawiera zasady, jakimi będzie
się
Wójt kierował przydzielając decyzją administracyjną stypendium szkolne i
zasiłek.
Ministerstwo określiło dotację na ten cel w kwocie 9.391 na 10 miesięcy/
która
miesięcznie wyniesie kwotę 939,10 zł/. Sprawdzała to i urząd marszałkowski
3 krotnie
to potwierdził, również urząd wojewódzki. Będzie jeszcze w tej sprawie
monitowała w
Warszawie, gdyż tak nie może być. Jest 160 wniosków i gdy została by ta
kwota
podzielona, wówczas wyniesie na 1osobę 5,80 zł. Ustawa nas obliguje do tego,
że
nie można dać mniej niż 44.80 /Wójt poinformował, ze podobna sytuacja była w
Gm. Bielice, gdzie mieli otrzymać kwotę 7.000 zł, jednak okazało się, że
otrzymają,
70.000 zł / . Do ręki nie otrzymuje dana osoba, lecz zostanie wydana decyzja
i musi
przedstawić rachunki i wówczas otrzyma pieniądze. Te pieniądze muszą
wystarczyć
jeszcze na miesiąc: wrzesień, październik, listopad i grudzień. Nowe wnioski
będą
przyjmowane w m-cu wrześniu br. Jest ok. 20 wniosków, gdzie dochód na 1
osobę
wynosi do 79 zł a są wnioski o dochodzie 14 zł na osobę/. Najwięcej wniosków
jest
w grupie najwyższej, gdzie dopłata będzie do 80%.
Następnie prosiła radnych o dokonanie poprawki w regulaminie w § 12 pkt.4 i
5
/winno być do 100% i 80 % /.
Stanowiska komisji
Wszystkie 4 komisje rady pozytywnie zaopiniowały proponowany regulamin - po
wprowadzeniu dodatkowych zmian w dniu sesji.
Dyskusja - brak
Z uwagi na brak dyskusji w tej sprawie Przewodniczący Rady odczytał
projekt uchwały w sprawie ustalenie regulaminu udzielania pomocy materialnej
o
charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Stare
Czarnowo (projekt stanowi załącznik nr 17 do protokołu) i uchwała została
przegłosowana;
- za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych / 3 radnych było nieobecnych w
czasie glosowania/.
Uchwała została podjęta / podlega ogłoszeniu w Dz. Urz. Woj. Zach./.
Jest to uchwała Nr XXIII/191/05 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 31 marca
2005 r. w sprawie j.w. i stanowi załącznik nr 18 do protokołu.
Ad.15. Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych w Starym Czarnowie za rok 2004.
Sprawozdanie z działalności GKRPA za 2004 r. przedstawił Przewodniczący
Komisji W. Grzywiński, który m.in. stwierdził:
GKRPA składa się z 7 osób tj. Grzywiński W. Górska A. Bednarek G. Łoś M.
Łuszczewski M. Suzynowicz St. Sipko D.
Za nadzór koordynację wykonywanych zadań odpowiedzialny jest pełnomocnik
d.s. rozwiązywania problemów alkoholowych P. Dorota Sipko.
Na realizację zadań wykorzystywane są dochody z opłat za wydane zezwolenia
na sprzedaż napojów alkoholowych. W 2004 r. dokonano wpłat na kwotę 59.390
zł, z tego wydatkowano kwotę 53.901 zł. niewykorzystane środki finansowe
przeznaczone są na realizację zadań w następnym roku budżetowym.
Szczególnym zadaniem komisji jest udzielanie pomocy rodzinom, w których
występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, ochrony
przed przemocą w rodzinie. Kolejnym zadaniem jest prowadzenie profilaktyki
działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów
alkoholowych i przeciwdziałaniu narkomanii, w szczególności dla dzieci i
młodzieży. Również prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, działań na
rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w programach
opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapełtycznych.
Komisja realizuje swoje zadania przy współpracy z Zespołem Szkół w Kołbaczu,
OPS, radami sołeckimi i innymi podmiotami. Nawiązano współpracę z Klubem
Anonimowych Alkoholików „Feniks” w Gryfinie. Komisja pokryła koszty pobytu
dla 10 osób na obozie szkoleniowo-terapeutycznym na ogólnopolskim zjeździe
alkoholików. Wspiera się grupy wsparcia dla osób uzależnionych od alkoholu
oraz osób współ uzależnionych poprzez zakup materiałów pomocnych w
rozwijaniu działalności. Prowadzone były działania profilaktyczne,
edukacyjne i wychowawcze dla dzieci i młodzieży. Podjęto działania do
zatrudnienia osób do prowadzenia działań socjoterapełtycznych / po
rezygnacji osoby prowadzącej działalność świetlicy środowiskowej w
Kołbaczu/. Dla dzieci uczęszczających w zajęciach świetlicowych finansowano
dożywianie, również brały one udział w Ogólnopolskim Maratonie Trzeźwości w
Żabnicy. Organizowano wyjazdy na letnie kolonie dla 15 dzieci z rodzin
podwyższonego ryzyka, dofinansowano wycieczki szkolne z programem
profilaktycznym dla 14 dzieci, sfinansowano szkolenie 2 osób łącznie z
dojazdami.
Komisja współfinansuje imprezy organizowane w sołectwach na terenie
gminy/odbyło
się 11 imprez w 6 miejscowościach/. Ważnym zadaniem wynikającym z ustawy o
wychowaniu trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest kontrola punktów
sprzedaży napojów alkoholowych zakresie przestrzegania warunków sprzedaży.
W roku 2004 nie stwierdzono rażących zaniedbań w tym zakresie. Komisja
wydała
17 opinii w tym okresie odnośnie wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż
napojów alkoholowych.
W informacji szczegółowo przedstawiono wszystkie wydatki poniesione na
działalność komisji w 2004 r.
Szczegółowa informacja z działalności GKRPA za rok 2004 stanowi załącznik nr
19
do protokołu.
Ad. 16. Informacja z działalności Gminnego Klubu Sportowego FAGUS i
rekreacji na terenie gminy w 2004r. – II półrocze / w tym wykonanie budżetu
za 2004 r./.
Informacje z działalności Klubu GKS FAGUS za 2004 r. wraz z informacją
dotyczącą rekreacji w gminie przedstawiła P. M.Grzywińska (pracownik Urzędu
d.s. sportu i rekreacji), która m.in. stwierdziła, że budżet na działalność
klubu FAGUS wyniósł 43.419,68 zł w tym w pierwszym półroczu wydatkowano
kwotę 28.683 zł w drugim półroczu – 14.736,68 zł. środki przeznaczone były
na zakup sprzętu i odzieży sportowej, materiałów budowlanych, energię, wodę,
opłaty za ścieki, usługi transportowe itp. Klub FAGUS w rundzie jesiennej
zajął VI miejsce i ma szansę na awans do IV ligi. Za wsparcie finansowe
podziękowano firmie Baron-Drób i eL Te oraz . P. Smykli.
Jeśli chodzi o rekreację to w II półroczu organizowano wiele imprez i
konkursów m.in.:
turnieje siatkarskie, w których brały udział drużyny z Kołbacza, Starego
Czarnowa i Binowa; wydano na ten cel 1200 zł.
gminne dożynki, które odbyły się w Starym Czarnowie i wydatkowano 7900 zł
zakupiono nagrody za kwotę 300 zł dla zwycięzców konkursu „Czy znasz
Szczeciński Park Krajobrazowy?”
Dzień Seniora w Starym Czarnowie gdzie wydatkowano 800 zł, w którym
uczestniczyli seniorzy z terenu całej gminy (150 osób). Tę imprezę
współfinansowała GKRPA i włączyło KGW z Glinnej i Starego Czarnowa
50-lecie pożycia małżeńskiego, gdzie poniesiono kwotę 300 zł
wykonano place zabaw w Kołowie, Binowie, Żelewie, Nieznaniu, Żelisławcu,
Dobropolu na łączną kwotę 5.500 zł.
na znakowanie i konserwację szlaków turystycznych wydatkowano 750 zł.
na imprezy lokalne w miejscowościach wydano kwotę 400 zł.
Wydatki w zakresie kultury fizycznej i sportu zrealizowano w 87,22%
Szczegółowa informacja z działalności Klubu FAGUS wraz z informacją
z działalności rekreacji stanowią załączniki nr 20 i 21 do protokołu.
Ad. 17 Informacja z działalności przeciwpożarowej na terenie Gminy Stare
Czarnowo w 2004 r. za II półrocze / w tym wykonanie budżetu za 2004 r./.
Informację z działalności przeciwpożarowej w II półroczu 2004 r. przedstawił
P.Zb.Ślęzak / pracownik urzędu ds. p.poż/, który m.in. stwierdził:
Na terenie Gminie St.Czarnowo działają 4 jednostki OSP tj. Stare Czarnowo,
Kołbacz, Żelisławiec i Żelewo.
Jednostki te brały udział przy gaszeniu pożarów ,w zdarzeniach drogowych i
innych
/ St.Czarnowo w 19 zdarzeniach, Kołbacz w 10 zdarzeniach/.
Przedstawił preliminarz wydatków poniesionych w 2004 r. na działalność
przeciwpożarową w gminie / zakupy w tym: paliwa, materiałów budowlanych,
sprzętu
ratowniczego, woda i energia, badanie lekarskie, delegacje, diety,
ubezpieczenia
wozów strażackich itp./ Ogółem wydatkowano kotew 62.526,20 zł co dale 100% wykonnia budżetu zaplanowanego na te działalność.
W miesiącu październiku 2004 r. jednostki OSP były kontrolowane przez
Komendę Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Gryfinie. Przeprowadzona
kontrola wypadła pozytywnie w stosunku do oceny wykonanej w 2003 r.
stwierdzono doża poprawę w działalności OSP Stare Czarnowo w związku ze
zwiększeniem zainteresowania działalnością społeczną ludzi młodych znających
rzemiosło pożarnicze. Wyniki kontroli pozytywnie świadczą o zaangażowaniu
wójta gminy w sprawę zapewnienia jak najlepszej ochrony przeciwpożarowej w
swojej gminie. Również tak duża pozytywna zmiana byłby niemożliwa bez
wsparcia Rady Gminy i inicjatyw lokalnych społeczności z poszczególnych OSP.
W związku z powyższym podziękowano wójtowi i radzie gminy za wszelkie
działania zmierzające do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej w gminie.
Szczegółowa informacja z działalności przeciwpożarowej wraz z załączonym
protokołem z kontroli stanowi załącznik nr 22 do protokołu.
Ad. 18. Informacja o stanie bezpieczeństwa, ładu i porządku publicznego na
terenie Gminy Stare Czarnowo w 2004 r.
Informacje o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznym na terenie gminy w
2004 r. przedstawił Kierownik Rewiru Dzielnicowego w Starym Czarnowie
przedstawił P. M. Łuszczewski, który m.in. stwierdził: że w tym okresie na
terenie gminy zaistniało 65 przestępstw ( w tym 3 przestępstwa popełnione
przez nieletnich), tj:
* 38 przeciwko mieniu
* 27 innych czynów, tj. wypadki drogowe – 3 ze skutkiem śmiertelnym,
kierowanie pojazdami w stanie nietrzeźwym itp.
W porównaniu do 2003 roku ogólna ilość przestępstw nieznacznie spadła, lecz
wzrosła ilość przestępstw popełnionych przeciwko mieniu.
Z zaistniałych przestępstw w 2004 r. aktem oskarżenia objęto 27 postępowań,
a 17 zostało umorzonych wobec niewykrycia sprawców bądź braku znamion
przestępstwa. Ogólna wykrywalność przestępstw w roku 2004 wyniosła 64,58%.
Stwierdzono 390 wykroczeń za które nałożono 80 mandatów karnych. Sporządzono
31 wniosków o ukaranie oraz zastosowano środki tzw. pouczenia.
Przeprowadzono 83 interwencje w tym 53 domowe. Zatrzymano i doprowadzono 40
osób 3 trzech nieletnich będących uciekinierami z domu dziecka w Binowie.
Sporządzono ogółem 690 wywiadów oraz czynności zleconych, zabezpieczano
miejsca zdarzeń, zatrzymano 10 dowodów rejestracyjnych oraz 2 prawa jazdy.
Legitymowano osoby i kontrolowano obiekty.
Rewir Dzielnicowych współpracuje z Strażą Leśną Nadleśnictwa Gryfino w celu
poprawy bezpieczeństwa, przeprowadzano wspólne służby na terenach leśnych
i w okolicach ośrodków wypoczynkowych. Poprzez prowadzone kontrole nie
odnotowano przypadków utonięć, kradzieży, pożarów itp.
Także współpraca z samorządem lokalnym układa się prawidłowo, z inicjatywy
wójta gminy zakupiono i wymieniono drzwi wejściowe w budynku Policji.
Otrzymano pomoc w zakresie wyposażenia w materiały biurowe, a także
udostępniono korzystanie z kserokopiarki Internetu. Planuję się szerszą
współprace z Państwową Strażą Rybacką i Kołami Łowieckimi w celu
wyeliminowania procederu kłusownictwa. W celu poprawy estetyki w
miejscowościach na terenie gminy wspólnie z władzami samorządowymi i
sołtysami planuje się wprowadzenie działań kontrolnych w celu właściwego
zagospodarowania obejść i obiektów. Kierownik podziękował radzie i wójtowi
za współpracę.
Szczegółowa informacja na temat bezpieczeństwa, ładu i porządku publicznego
stanowi załącznik nr 23 do protokołu.
Ad. 19. Sprawozdania sołtysów z działalności za 2004 r.
W tym punkcie sprawozdania przedstawili za II półrocze:
sołtys sołectwa Starego Czarnowa M.Baryła
brała czynny udział w organizacji gminnych dożynek (jako starościna), na
których zaprezentowano miejscowość a także zorganizowano loterią fantową i
grilla.
wspólnie z KGW prowadzono stałą opiekę nad świetlicą wiejską
współdziałała w Dniu Seniora, zabawy andrzejkowej i sylwestra
czynnie uczestniczyła w obradach Rady Gminy poruszając wiele problemów
dotyczących mieszkańców
organizowano kuligi dla dzieci, święto pieczonego ziemniaka (wspólnie z
proboszczem parafii),
mobilizowała mieszkańców do przeprowadzenia porządków na terenie plebani i
kościoła
Sołtys podzięk
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja
Osoba
Data
Dodanie dokumentu:
Administrator Serwisu
12-05-2005 11:53
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: