V Sesję Rady Gminy Stare Czarnowo o godzinie
14.00 otworzył Przewodniczący Rady Kazimierz Mendak witając
wszystkich radnych, sołtysów, gości / w tym Wójta, Zastępcę Wójta
i Skarbnika Gminy/.
Stwierdził / na podstawie listy obecności /, że jest quorum –
obecnych 15 radnych,można obradować i podejmować uchwały. Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu,
natomiast lista obecności osób spoza Rady Gminy stanowi załącznik nr
2.
Następnie przedstawił porządek obrad w/g następujących punktów:
- Otwarcie V Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo.
- Stwierdzenie quorum.
- Przyjęcie protokołów z poprzednich sesji tj. z dn.12 i 30 grudnia
02r.
- Sprawozdanie Wójta z działalności w okresie między sesyjnym.
- Informacja o stanie finansowym gminy.
- Interpelacje i wnioski radnych, zapytania sołtysów.
- Projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2003
r.
a/ stanowiska komisji b/ dyskusja c/ podjęcie uchwały.
- Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenie planu pracyKomisji
Rewizyjnej na 2003r.
a/ przedstawienie planu, b/ dyskusja c/ podjęcie
uchwały.
- Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenie planu pracy Komisji Budżetu
i Rozwoju Gospodarczego na 2003r.
a/ przedstawienie planu, b/
dyskusja c/ podjęcie uchwały.
- Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenie planu pracy Komisji
Rolnictwa, Rzemiosła i Ochrony Środowiska na 2003r. .
a/
przedstawienie planu, b/ dyskusja c/ podjęcie uchwały.
- Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenie planu pracy Komisji Oświaty,
Zdrowia i Spraw Społecznych na 2003r.
a/ przedstawienie planu,
b/ dyskusja c/ podjęcie uchwały.
- Projekt uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Szkół
w Kołbaczu.a /stanowiska komisji
b/ dyskusja
c/ podjęcie uchwały
- Projekt uchwały w sprawie Statutu Gminy Stare Czarnowo.
a/
stanowiska komisji / w tym stanowisko Komisji Statutowej /. b/ dyskusja
c/ podjęcie uchwały.
- Informacja sołtysów z działalności w okresie
minionej kadencji.
- Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy przedłożonej przez
Przedsiębiorstwo Usług Wodnych i Sanitarnych Spółka z
o.o. w Nowogardzie za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i
zbiorowe odprowadzanie ścieków.a /stanowiska komisji
b/
dyskusja c/ podjęcie uchwały
- Odpowiedzi na zgłaszane interpelacje i wnioski radnych, zapytania
sołtysów.
- Wolne wnioski.
- Zakończenie obrad V Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo.
Do w/w porządku nie wprowadzono żadnych zmian / bezwzględną większością
głosów ustawowego składu Rady Gminy /.
Ad. 3 Przyjęcie protokołów z poprzednich sesji tj. z dn.12
i 30 grudnia 20 02r.
Z uwagi na brak uwag do protokołów / były one przesłane radny
wcześniej do zapoznania się / Wiceprzewodniczący Rady Piechowski
E.poddał je do przegłosowania i tak:
- za przyjęciem protokołu Nr 3/02 z dnia 12.12.2002r. głosowało
15 radnych
Został on przyjęty jednogłośnie.
- za przyjęciem protokołu Nr 4/02 z dnia 30.12.2002r. głosowało
15 radnych
Został on przyjęty jednogłośnie.
W/w protokoły po przyjęcie przez Radę Gminy zostały podpisane przez
Przewodniczącego Rady Gminy i stanowią załączniki nr 3 i 4 do
protokołu z dnia 17.02.03r.
Ad. 4 Sprawozdanie Wójta z działalności w okresie między
sesyjnym.
Wójt P. Marek Woś poinformował, że w okresie między
sesyjnym zajmował się m.in. następującymi sprawami:
- wspólnie ze swoim z-cą odbył spotkanie z Powiatowym
Urzędem Pracy w Starostwie w Gryfinie w sprawie „ programu walki
z bezrobociem” Wystąpiono z wnioskiem w ramach tego programu o zatrudnienie 6 osób z
terenu tutejszej gminy / 4 mężczyzn i 2 kobiety /. To zadanie będzie
realizowane od m-ca kwietnia 2003r.
Natomiast od 1 marca 03r. zostaną zatrudnione 2 osoby w ramach
informatorów europejskich / ze Starego Czarnowa i Kołbacza/. Proponuje
się zlokalizować punkty w bibliotekach. Wpływu na to gmina nie miała,
gdyż osoby te były skierowane przez P.U.P. w Gryfinie / jako osoby
bezrobotne / a zatrudnione będą przez Starostwo.
porządkowane były sprawy związane z zatrudnieniem.
Podpisywano umowy , które wcześniej nie funkcjonowały a dane osoby były
zatrudnione.
-stworzono już regulamin organizacyjny tut. Urzędu przy dużym
udziale Z-cy Wójta P.Piskorz. Jest on obecnie przepisywany. Poszczególnym
pracownikom zostały przydzielone nowe zakresy pracy. Dużych zmian nie
ma, lecz chodziło o to, żeby proporcjonalnie pracownicy byli obciążeni
pracą.
-podpisane zostało porozumienie z Państwową Strażą w
Gryfinie a Dyrektorem ZZD Kołbacz P.Malinowskim E. i Wójtem
Gminy Stare Czarnowo P.Woś M. w sprawie przekazania gminie nieodpłatnie sprzętu jednostki OSP w Kołbaczu, remizy na zasadach dzierżawy - za symboliczną złotówkę oraz
samochodu pożarniczego wg ceny ewidencyjnej czyli 12.000zł.
Wójt stwierdził, że dzięki temu jednostka ta znajdzie się w
krajowym systemie ratownictwa drogowego w zamian za jednostkę
z Żelisławca, która miała trudniejszy dojazd i rzadziej uczestniczyła
w wypadkach drogowych.
-zostały wystosowane pisma do Krajowego Zarządu Dróg i Autostrad
oraz do Zarządu Dróg Wojewódzkich i Powiatowych w sprawach zgłaszanych
na sesjach m.in. remontu drogi St.Czarnowo – Glinna, Dobropole –
St.Czarnowo, likwidacja zakrętów na odcinkach byłych przejazdach
kolejowych, modernizacji skrzyżowania z uwzględnieniem tzw. trzeciego
pasa na drodze E-3 przed wjazdem na drogę do Kołbacza.
- zostało spisane porozumienie z Firmą KB GAZ odnośnie wzajemnego
rozliczenia podatku od nieruchomości, stacji pomiarowej z korzyścią dla
gminy.
-było bardzo dużo korespondencji z P.Drejasem w sprawie ujęcia
wody.
Sytuacja w tej sprawie nie jest jeszcze rozwiązana. Ze strony gminy
jest dobra wola, chcemy zapłacić realną kwotę , natomiast a z
drugiej strony są stawiane wygórowane, nie realne żądania / ogółem
110.000zł za odszkodowanie i wykup /.
Wójt uważał, że jeśli nie znajdzie się innej metody, to być może
dojdzie ta sprawa na drogę postępowania sądowego.
-odbył się program telewizyjny dot. mieszkańców Żelisławca, w którym
uczestniczył nie z własnej woli. Ukazały się w tej sprawie dokumenty,
które muszą być wykorzystane i wzięte pod uwagę w Sądzie. Są
matryce map z 1965r. które są „wydrapywane”. Dochodzi nawet do
takich incydentów.
-podejmował działania w sprawie świetlicy w Żelisławcu, gdzie
dotychczasowy dzierżawca trzykrotnie zmieniał decyzję; rezygnował,
później prowadził działalność itd. Nie płaci nic do gminy za tę
dzierżawę, gdyż tak jest sporządzona umowa . Jak jest mu wiadomym
obecnie nie prowadzi tej działalności.
/Sołtys P.Błaszczak stwierdziła ,że jest tam otwarta świetlica
w piątki i soboty. Jest budynek opalany /.
Wójt uważał, że do tej umowy należy wrócić, która jest sporządzona
jeszcze w 1999r. i negocjować ją.
-w czasie ferii zorganizowano wyjazdy dzieci na basen do Gryfina,
gdzie 1 godzinę za sponsorowała Gmina Gryfino, natomiast drugą
godzinę tut. gmina.. Uczestniczyło około 400 dzieci. Ponadto były zajęcia
w bibliotece , świetlicy.
-prowadzony jest proces oddłużania przedsiębiorstw poza tą
restrukturyzacja , która była uchwalona w poprzedniej kadencji. Niektórzy
nie złożyli ani wniosku o restrukturyzację i mają duże długi z tytułu
podatku. Dlatego też stwierdzono, że lepiej coś mieć od nich niż nic
i jeszcze po komornikach chodzić W związku z tym zostały zatrudnione
obecnie dwie firmy na zasadzie złożonych ofert /musi być oferta niższa
niż obowiązuje na rynkach/. Wykonują oni usługi i po wystawieniu
faktury Skarbnik wypłaca za materiały i część robocizny,
natomiast pozostałą część księguje na poczet jego zadłużenia wobec
gminy. Także częściowo będą te zadłużenia odzyskiwane.
Wójt poinformował, że na takiej zasadzie już zakupiono krzesła do
jego gabinetu / były tam krzesła połamane / za kwotę 140 zł. Został
wyremontowany pokój ds. podatków – panele na podłodze, wymalowane ściany,
nowe meble / stare się już rozsypywały / i zakupiono 1 biurko do pokoju
ds. ewidencji ludności – dla P.Kamrowskiego, który tam będzie pracował.
na tej samej zasadzie w Szkole Podstawowej w Kołbaczu wykonano
wyposażenie do pokoju nauczycielskiego – stoły, krzesła odnowiono
oraz wyremontowano 1 sale lekcyjną – nowa wykładzina trwała,
wymalowana sala.
sposobem zadłużenia zeszły z tych osób w stosunku do gminy
a jest to na pewno z korzyścią dla szkoły i tut. Urzędu.
Podobnie będą remontowane drogi na terenie gminy, lecz dopiero po
uchwaleniu budżetu gminy na 2003r.
-międzyczasie został stworzony klub sportowy, który będzie działał
przy gminie .
Będzie on obejmował wszystkie dyscypliny sportu. Na razie jest to piłka
nożna i wkrótce będzie to wszystko uporządkowane.
- odbyło się spotkanie z przedstawicielami firmy zajmującej się
procedurą przetargową na komputeryzacje 5 powiatów. Tut. gmina jest
jedną z 3 powiatów
które będą wyposażone w sprzęt komputerowy z funduszy banku światowego.
Z czego gmina będzie ponosiła koszty w wys. 25 % wartości
/ sieć, sprzęt i oprogramowanie /. Ma to nastąpić w m-cu wrześniu
2003r. W ramach tego został już zakupiony komputer – laptop, który jest
wykorzystywany na zmianę w pokojach na parterze.
-w sprawie zabytków w Żelewie i Kołbaczu / poruszanych na sesji /
jest już umówiony w najbliższy czwartek z Wojewódzkim
Konserwatorem Zabytków w Szczecinie. W wcześniejszej rozmowie okazało
się, że Pani Konserwator z zabytków oczekuje już od trzech lat na
wniosek na remont dachu kościoła w Żelewie, Kołbaczu i
Binowie. Sprawa ta nie została zrobiona , a od tego należało sprawę
rozpocząć. Wójt obiecał, że tę sprawę będzie załatwiał.
-odnośnie wycięcia lip w Kartnie otrzymał odpowiedź negatywną od
Dyrekcji Parków Krajobrazowych. Jest to duża wartość przyrodnicza i
nie można tego wyciąć. Wspólnie z Konserwatorem Zabytków również
pojedzie do Kartna , by zdecydowano co jest ważniejsze ; czy lipa czy
mur.
-stworzony został harmonogram zebrań wyboru sołtysów. Będzie to
szczegółowo omówione w dalszych punktach porządku sesji.
Wójt poinformował, że zgodnie z art.26 Karty Nauczyciela
dotychczasowy Dyrektor Szkoły Podstawowej w Kołbaczu nie mógł być
dalej dyrektorem.
Nie jest to jego decyzja, lecz decyzja wynikająca z Karty
Nauczyciela.
Wyjaśnił, że jeżeli ktoś został skazany prawomocnym wyrokiem sądu
za przestępstwa umyślne, to nie może być dyrektorem szkoły. Stwierdził
jedynie fakt, gdyż wyrok był z września br. i stosunek pracy
wygasł z mocy prawa.
/ Z-ca Wójta stwierdziła że nie może być
nauczycielem i dyrektorem również/.
Ad 5 Informacja o stanie finansowym gminy.
Skarbnik Gminy G.Aksamitowska poinformowała o stanie
finansowym gminy na dzień 17 lutego 2003r./ wszyscy radni otrzymali na piśmie
taką informację w materiałach sesyjnych i stanowi ona zał. nr 5
do protokołu/.
Saldo na rachunku bankowym na ten dzień wynosi –
minus 296.623 zł.
Zaległości za 2002r. z tytułu:
-różnicy przyznanej Gminie Gryfino subwencji a kosztem
utrzymania jednego ucznia za 2000 i 2002r. na kwotę 108.338,50
zł.
Burmistrz Gryfina wyraził zgodę na rozłożenie tego zobowiązania
na 9 rat płatnych od m-ca marca do listopada 03r.Odsetki zostały całkowicie
umorzone.
-za wykonanie robót budowlanych sieci gazowej i
rozdzielczej Gminy Stare Czarnowo na kwotę 52.818,02 zł.
-studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego Gminy Stare Czarnowo na kwotę 20.000 zł.
Ogółem zobowiązania wynoszą 181.156,52 zł.
Należności z tytułu : bieżącego funkcjonowania Urzędu
Gminy i podległych jednostek za m-c styczeń br. są
regulowane na bieżąco.
Następnie radna Cioch stwierdziła, że zobowiązania na
koniec grudnia 02r. wynosiły ok.500.000zł a obecnie zobowiązania
wynoszą na kwotę 181.000zł.
Dlatego też zapytała Skarbnika Gminy;
- jakie były wpływy i z jakiego tytułu w tak krótkim okresie czasu
te zobowiązania zmalały / zostały spłacone / ?
Wg informacji na dzień IV sesji sam ZUS wynosił
199.000zł.
W tym sprawozdaniu nie ma nic na ten temat, wiec rozumie , że jest on
spłacony. To samo dot. remontu drogi, Paan-Bus, dodatków mieszkaniowych,
Spółdzielni Mieszkaniowej, Zakładu Energetycznego, funduszu świadczeń
socjalnych.
Dot. to również subwencji, gazu.
Także wynika z tego, że spłacona została kwota w wysokości
460.000zł.
- jakie są należności do spłaty na dzień dzisiejszej sesji?
W odpowiedzi Skarbnik Gminy poinformowała, że w
ostatniej informacji o stanie finansowym gminy na dzień 30.12.02r. ogółem
zobowiązania wynosiły na kwotę 647.000zł / łącznie z ZUS/. Na
dzień dzisiejszy te zobowiązania wynoszą 477.000zł. Kwota
minus 296.623 zł. są to zobowiązania, które zostały zapłacone
z kredytu z rachunku bieżącego. I ten debet polepszył nam sytuację,
gdyż nie są płacone odsetki i pozwoliło to na uregulowanie tych zobowiązań
/w tym zaległości dot. ZUS, dodatki mieszkaniowe i inne /.
Także pozostały do uregulowania za 2002r. te 3 główne zaległości
wymienione w informacji o stanie finansowym na dzień 17.02.03r.
Jeśli chodzi o wpływy : to można wziąć kredyt na rachunku bieżącym
w kwoce 300.000zł. jest subwencja i podatki dochodowe od osób
fizycznych, które na bieżąco co miesiąc wpływają. Są także duże
udziały za styczeń i luty br. z Ministerstwa z Warszawy, bo nie ma
jeszcze tych odpisów co rozliczają się osoby w Urzędzie Skarbowym.
Zmieni się sytuacja, gdy zaczną się zwroty i wówczas ta
subwencja jest pomniejszona o to rozliczenie / zwrot/., które gmina
składa do Urzędu Skarbowego. To też miało wpływ, że te pieniądze były.
Z uwagi na brak innych pytań przystąpiono do następnego punku.
Ad. 6 Interpelacje i wnioski radnych, zapytania sołtysów.
Radna Cioch zgłosiła następujące zapytania
- jaka jest ta „symboliczna złotówka” za dzierżawę remizy
strażackiej w Kołbaczu,
- jaki był koszt wyposażenia pokoju nauczycielskiego ,
- jaki jest koszt 25 % udziału komputeryzacji gminy.
Radny Kotylak zgłosił, że nadal na wysokości
przystanków PKS nie świeci oświetlenie uliczne w Kołbaczu. Czy było
już tam coś robione?.
- zapytał czy istnieje plan rozwoju turystyki i promocji gminy i
kraju. Jeśli nie ma takiego planu, to czy można go stworzyć.
Sołtys Sołectwa Stare Czarnowo Baryła M. poruszyła
sprawy:
- dofinansowania gminy do remontu okien na Plebani w St.Czarnowie.
Proboszcz zaciągnął prywatne kredyt i zostały już wymienione 2
okna.
- jest nagminnie uszkadzane ogrodzenie na cmentarzu podczas wywożenia
śmieci.
Zgłosiła, że jest tam druga brama, przy której można by było
wywozić te śmieci nie wjeżdżając na teren cmentarza.
- wnioskowała o dodatkowe oświetlenie na ulicy Słonecznej.
Jest w tej sprawie złożone pismo Policji w St.Czarnowie jak również
jej.
Niejednokrotnie są tam interwencje policji, przyjeżdżają tam
Rosjanie swoimi samochodami i trudno jest tam czasami przejść
wieczorami.
Radny Mielnicki zapytał:
- na jakim etapie znajduje się gazyfikacja gminy.
Czy te miejscowości co mają doprowadzony gaz korzystają
już z niego.
Kiedy będą mieli gaz mieszkańcy, którzy mają zamontowane skrzynki
przy swoich budynkach.
- zgłosił o porozrzucanych śmieciach w rowach, lasach itp.
Stwierdził ze te śmieci są wysypywane nie tylko przez tut. mieszkańców,
lecz przez osoby przyjezdne z całej Polski / widać to po numerach
rejestracyjnych/. Nie ma tutaj nikogo, by w jakiś sposób wyciągnąć konsekwencje w
stosunku do tych osób. Radny przypomniał, że wcześniej była firma, która
miała zlikwidować tzw. dzikie wysypiska śmieci na terenie gminy poprzez
wywiezienie ich.Jednak śmieci zostały dowiezione, zasypane cienką warstwą i obecnie
są one wygrzebywane przez różne zwierzęta. Ponadto podczas „sprzątania
świata” gdzie był przede wszystkim udział dzieci i młodzieży
szkolnej zapełnione worki śmieciami są pozostawiane i nie ma kto ich
uprzątnąć.Dlatego też wnioskował, by podczas takich akcji na bieżąco te worki
z tymi śmieciami wywozić.
- zapytał, czy prawdą jest oddanie w wieczyste użytkowanie naszych
działek wodociągowych /ujęcie wody/ dla ZWiK Szczecin, czy gmina
będzie miała z tego tytułu jakieś korzyści, rekompensatę.
- zgłosił, że gminne drogi są nagminnie niszczone przez
prywatne firmy, które wywożą drzewo z lasu ciężkim sprzętem.
W związku z tym wnioskował, by podjęto działania w kierunku
partycypowania tych firm w remonty tych dróg. By gmina sama nie finansowała
tych remontów.
- zgłosił, że świetlicą w Dobropolu nikt się nie opiekuje /
miały to robić osoby, które prowadzą tam sklep, lecz nie zwracają
na to uwagi /. Była ona remontowana i obecnie jest niszczona
ponownie. Jest tam bardzo dużo młodzieży i jest potrzeba zakupienia
nowego stołu do tenisa stołowego / stary stół nie nadaje się już do
użytku /.
Sołtys Sołectwa Nieznań Stramski J. zapytał, jak wygląda
sprawa pobrania opłaty za psa / posiadają 2 psy/ od emeryta, gdzie jego
żona pracuje. Czy ma płacić za 2 psy czy 1 psa.
Sołtys Sołectwa Glinna Bogucka D.wnioskowała o podjęcie
działań dot.
- zmiany lokalizacji lampy oświetleniowej na wysokość byłych
torów kolejowych / obok P.Kalecińskich /. Obecnie ta lampa oświetla pola.
- remont drogi / przebiegającej obok jej posesji i
innych/.
Jest ona bardzo zniszczone i podczas deszczów rodziny zamieszkałe
przy tej drodze nie mogą nią przejść.
Radny Ruszczycki zgłosił :
- wycięcia gałęzi oraz załatanie dziur przy drodze do pól rolników
oraz w miejscowości Zelisławiec.
Radny Róg zapytał, jak daleko są posunięte sprawy
techniczne z oświetleniem stadionu w Kołbaczu.
Radny Chudak zapytał / w imieniu mieszkańców/, czy byłaby
możliwość zorganizowania parkingu strzeżonego w Kołbaczu.
Samochody są stawiane na trawnikach przy blokach . A są takie
tereny, gdzie można by było taki parking zrobić. Zatrudnić osobę-
emeryta, który by to pilnował.
- ponowił wnioski dot.dodatkowego oświetlenia ulicznego od m. Kołbacz
/rzeki/ w kierunku działek, usunięcia betonowy słupów.
- zorganizowania wspólnych dowozów darmowych dla osób –
bezrobotnych do Powiatowego Urzędu Pracy w Gryfinie , którzy są
bez prawa do zasiłków, celem odhaczenia się tam. Z tego co wie
osoby te muszą tam jechać 1 raz na 2 miesiące.
- zapytał, czy byłaby możliwość stworzenia prac dla osób
bezrobotnych na terenie tut. gminy, by w jakiś sposób pomóc im
finansowo.
Radny Gorczyca poruszył sprawę przejazdu / dołek /
na drodze do Komorówki.
Był tam i widział jak to jest wykonane. Dlatego też chciałby
wiedzieć, czy ta praca tam już jest zakończona.
Radna Małecka zapytała, czyją własnością
jest plac, pozostałe budynki, biurowiec po Spółce Wodnej Miedwie w
Starym Czarnowie.
Ad. 7 Projekt uchwały w sprawie
uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2003 r.
Przewodniczący Rady P.Mendak K. poinformował, że zarówno
komisje jak i Rada Gminy powinny pracować w oparciu o swój plan pracy
zatwierdzony przez Radę Gminy.
Następnie przedstawił proponowany plan pracy Rady Gminy na 2003r. m.in. planowanych jest tam 8 sesji , na których
analizowane będą sprawy dot.statutu gminy, budżetu, GPRPA, utworzenia
zespołu szkół, planu inwestycyjnego, podatków i opłat lokalnych, planów
pracy Rady i komisji. Będą przedstawiane informacje Wójta, Przewodniczącego
Rady, Komendanta Policji, Straży Pożarnej, Prezesa LZS, Dyrektora Szkoły,
sprawy związane z gospodarką nieruchomościami, zagospodarowaniem
przestrzennym gminy, o stanie finansowym gminy itp.
Po zapoznaniu z w/w planem pracy Przewodniczący prosił o
podanie innych propozycji do planu bądź uwag.
Dyskusja.
Radny Kałucki odniósł się do proponowane sesji w m-cu
marcu w temacie zatwierdzenia „wieloletniego planu inwestycyjnego
gminy”.
Zapytał się, czy taki plan istnieje . Jeśli nie, to kto go będzie
opracowywał.
W odpowiedzi Przewodniczący Rady
poinformował, że taki plan będzie opracowywany praktycznie przez
wszystkich. Będą konsultacje poprzez zebrania wiejskie, zbierane
opinie na komisjach Rady i wtedy taki plan będzie zatwierdzany. Uważał,
że na pewno nie nastąpi to na sesji marcowej, z uwagi na krótki termin.
Wójt P.M.Woś poinformował, że taki plan winien być
opracowany do 2015 r.
Brał udział w procedurze tworzenia takiego planu w Gryfinie .
Tam już jest on opracowany i uchwalony Radę we wrześniu 2002r.
Z uwagi na brak dalszych dyskusji Wiceprzewodniczący Rady
P.Piechowski E.
odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Rady
Gminy Stare Czarnowo na 2003r. i uchwała została przegłosowana i tak:
za podjęciem tej uchwały głosowało 14 radnych
/ 1 radny nieobecny w czasie głosowania /
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała nr V/33/03 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 17 lutego
2003r. w sprawie j/w i stanowi wraz ze szczegółowym planem pracy
Rady Gminy zał. nr 6 do protokołu.
Ad. 8 Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2003r.
Proponowany plan pracy Komisji Rewizyjnej na 2003r. przedstawiła Przewodnicząca
komisji G.Małecka.
m.in. komisja uwzględniła w planie sprawy dot. oceny gospodarki
gmina za 2002.
wykonanie budżetu gminy za 2002r. wraz z wnioskiem o udzielenie
absolutorium Wójtowi, kontrolę realizacji zadań inwestycyjnych, w
zakresie utrzymania poprawnego stanu dróg, porządku i bezpieczeństwa,
ocena funkcjonowania jednostek gminy w zakresie oświaty, zdrowia,
kultury, opieki społecznej i sportu, ocena projektu budżetu gminy na 2004r. analiza wykonania budżetu za I
kwartał i
I półrocze 2003r. przygotowanie planu pracy na 2004r. wypracowanie
stanowisk do projektu uchwał Rady Gminy itp.
Plan pracy został opracowany kwartalnie.
Dyskusja – brak.
Z uwagi na brak dyskusji i uwag do planu Wiceprzewodniczący
Rady P.Piechowski E. odczytał projekt uchwały w sprawie
zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy na 2003r. i uchwała
została przegłosowana i tak:
za podjęciem tej uchwały głosowało 14 radnych / 1 radny nieobecny w czasie głosowania /
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała nr V /34 /03 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 17
lutego 2003r. w sprawie j/w i stanowi wraz ze szczegółowym planem
pracy komisji zał. nr 7 do protokołu.
Ad. 9 Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenie planu pracy Komisji
Budżetu i Rozwoju Gospodarczego na 2003r.
Proponowany plan pracy Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego
na 2003r.
przedstawiła Przewodnicząca komisji P.Cioch B. m.in. komisja uwzględniła w planie sprawy dot. oceny wykonania budżetu
za rok 2002 i opracowania wniosków do wykorzystania w przyszłej
pracy komisji, w zakresie analizy planu budżetu na rok 2003 oraz
opiniowanie tego budżetu pod względem merytorycznym i finansowym
,opiniowania projektu uchwał wynikających z posiedzeń Rady Gminy i
sesji Rady Gminy, współpraca z pozostałymi komisjami Rady Gminy, oceny
wykonania budżetu za I kwartał,
I półrocze i III kwartał 2003 roku pod względem: prawidłowości
kwalifikowania poszczególnych rodzajów kosztów, ściągalności
wszelkiego rodzaju podatków, prawidłowości ewidencjonowania wszelkiego
rodzaju opłat administracyjnych, przestrzegania dyscypliny budżetowej i
innych analiz finansowych zleconych przez Wójta lub Przewodniczącego
Rady Gminy, analiza wykonania zadań własnych i zleconych w okresie roku
2003, opracowywanie wszelkich wniosków dotyczących wykonania zadań ujętych
w budżecie gminy, opiniowanie projektu uchwał Gminy dotyczących zmiany
budżetu oraz rozdysponowanie rezerwy budżetowej, opracowanie wstępnego
planu pracy komisji na rok 2004.
Plan opracowano kwartalne.
Dyskusja – brak.
Z uwagi na brak dyskusji i uwag do planu Wiceprzewodniczący
Rady P.Piechowski E. odczytał projekt uchwały w sprawie
zatwierdzenia planu pracy Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego na
2003r. i uchwała została przegłosowana i tak:
za podjęciem tej uchwały głosowało 14 radnych / 1 radny nieobecny w czasie głosowania /
uchwała została podjęta jednogłośnie.
to uchwała nr V /35 /03 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 17
lutego 2003r. w sprawie j/w i stanowi wraz ze szczegółowym planem
pracy komisji zał. nr 8 do protokołu.
Ad.10 Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenie planu pracy Komisji Rolnictwa, Rzemiosła i Ochrony Środowiska
na 2003r.
Proponowany plan pracy Komisji Rolnictwa, Rzemiosła i Ochrony Środowiska
na 2003r. przedstawił Przewodniczący komisji P.
Zacharski J.
m.in. komisja uwzględniła w planie sprawy dot. analizy projektu budżetu
gminy na 2003r.projektu statutu gminy, wykonania budżetu gminy za
2002r,dokonanie przeglądów dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich,
kontrole w zakresie gospodarki komunalnej i ochrony środowiska;
cmentarze, dzikie wysypiska na terenie gminy, analiza wydatków budżetu
gminy w zakresie remontów dróg, melioracji i ochrony środowiska,
realizacja wniosków komisji z przeprowadzonych kontroli na terenie
gminy w II kwartale br. opracowanie sprawozdania z działalności
komisji za I półrocze 2003r.opracowanie planu pracy komisji na
2004r.analiza projektu budżetu gminy na 2004r.stanowiska komisji do
projektów uchwał Rady Gminy.
Plan opracowano kwartalnie.
Dyskusja.
Radny Grzywiński proponował przenieść planowane
w II kwartale przeglądy dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich na I
kwartał tego roku.
W uzasadnieniu podał, że budżet gminy będzie już w II kwartale
uchwalony i nie będzie zagwarantowanych środków na to zadanie.
W odpowiedzi Wójt poinformował, że wcześniejsza
kontrola NIK zobowiązywała Urząd Gminy do zaprowadzenia
ewidencji dróg. Na dzień dzisiejszy takiej ewidencji nie ma. Dlatego też
należy jak najszybciej to zrobić. Jest tam ok.80 poz. i musi być książka
dla każdej drogi / mówi tutaj o drogach gminnych/.
Wójt uważał, że do II kwartału br. jest możliwość wykonania
takiej ewidencji, natomiast w I kwartale nie ma na to żadnych szans.
Również myśli, że i tak dużych pieniędzy nie będzie na to, gdyż
budżety w większości są już pouchwalane.
Z uwagi na brak dalszych dyskusji i uwag do planu Wiceprzewodniczący
Rady P.Piechowski E. odczytał projekt uchwały w sprawie
zatwierdzenia planu pracy Komisji Rolnictwa, Rzemiosła i Ochrony Środowiska
na 2003r./ proponowany przez komisję / i uchwała została przegłosowana
i tak:
za podjęciem tej uchwały głosowało 14 radnych / 1 radny nieobecny w czasie głosowania /
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała nr V /36 /03 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 17
lutego 2003r. w sprawie j/w i stanowi wraz ze szczegółowym planem
pracy komisji zał. nr 9 do protokołu.
Ad.11 Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenie planu pracy Komisji Oświaty, Zdrowia i Spraw Społecznych na
2003r.
Proponowany plan pracy Komisji Rolnictwa, Rzemiosła i Ochrony Środowiska
na 2003r. przedstawił Przewodniczący komisji P.Kotylak
B.
m.in. komisja uwzględniła w planie sprawy dot. analizy działalności
Ośrodka Pomocy Społecznej, sytuacji szkolnictwa, oceny działalności
klubów i stowarzyszeń sportowych, stanu przygotowania przeciwpożarowego
na terenie gminy, opiniowanie Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych i Narkotykowych na rok 2003, uchwalenie planu pracy komisji,
wypracowanie stanowisk do projektu uchwał Rady Gminy, problem
narkomani i alkoholizmu w szkole, analizy stanu bezpieczeństwa, ładu i
porządku publicznego na terenie gminy za I półrocze 2003 r. oceny działalności
gminnych bibliotek, Sprawozdanie z działalności Komisji Zdrowia, Oświaty
i Spraw Społecznych za I półrocze 2003 r. oceny realizacji zadań z
zakresu kultury za I półrocze 2003 r., przygotowania szkół do roku
szkolnego 2003/2004. Analiza staniu bezpieczeństwa, ładu i porządku
publicznego na terenie gminy za II półrocze 03r. przygotowanie planu
pracy komisji na 04r.
Plan opracowano kwartalnie.
Dyskusja.
Przewodniczący Rady proponował zmianę zapisu pkt
3 w II kwartale planu na zapis „opiniowanie programu walki z narkomanią
i alkoholizmem na terenie gminy” / Przychylono się do tej propozycji /.
Dalej stwierdził , że pkt 4 w tym samym kwartale jest identyczny co w
planie pracy Rady Gminy. W tej części radni uważali, że ten pkt może
pozostać w planie komisji. Proponowano tutaj zmienić zapis tego pkt na
„ analiza informacji o stanie bezpieczeństwa , ładu i porządku
publicznego na terenie gminy za I półrocze 2003r.”, natomiast w pkt 5
w I kwartale zmienić zapis na „opiniowanie GPRPAiN na rok
2003.” Dokonano również drobnych korekt poprzez wpisanie wyrazów
„analiza”
Z uwagi na brak dalszych dyskusji i uwag do planu Wiceprzewodniczący
Rady P.Piechowski E. odczytał projekt uchwały w sprawie
zatwierdzenia planu pracy Komisji Zdrowia, Oświaty i Spraw Społecznych/
po wniesieniu drobnych poprawek w zapisach i korekt / i uchwała
została przegłosowana i tak:
za podjęciem tej uchwały głosowało 14 radnych / 1 radny nieobecny w czasie głosowania /
została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała nr V /37 /03 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 17
lutego 2003r. w sprawie j/w i stanowi wraz ze szczegółowym planem
pracy komisji zał. nr10 do protokołu.
Ad.12 Projekt uchwały w sprawie utworzenia Zespołu
Szkół w Kołbaczu.
Stanowiska komisji.
Wszystkie cztery komisje Rady pozytywnie zaopiniowały utworzenie
Zespołu Szkół w Kołbaczu z dniem 1 września 2003r.
Dyskusja – brak.
Z uwagi na brak dyskusji Wiceprzewodniczący Rady P.Piechowski E.
odczytał projekt uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Szkół w Kołbaczu
/ w skład którego wchodzić będą :Szkoła Podstawowa i Gimnazjum w Kołbaczu/
i uchwała została przegłosowana i tak:
za podjęciem tej uchwały głosowało 14 radnych / 1 radny nieobecny w czasie głosowania /
została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała nr V /38 /03 Rady Gminy Stare Czarnowo z
dnia 17 lutego 2003r. w sprawie j/w i stanowi zał. nr11 do
protokołu.
Ad.13 Projekt uchwały w sprawie Statutu Gminy Stare Czarnowo .
Stanowisko Komisji Statutowej.
Przewodniczący komisji P.Piechowski E.
poinformował, że opracowany projekt statutu przez Komisje Statutową by
zaopiniowany przez radcę i przedstawiany na posiedzeniu wspólnym stałych
komisji - został pozytywnie przyjęty przez komisje. Projekt ten /
jeszcze przed dzisiejsza sesją / został przesłany do Wydziału Prawnego
przy Wojewodzie celem przeanalizowania go i zostały wprowadzone drobne
poprawki m.in.
- § 12 należy wykreślić pkt 1.- komisja
rewizyjna,
- V rozdział „Tryb Pracy Rady Gminy” - wykreślić wszystkie
podrozdziały/1-8/.
- § 14 wykreślić ust.2 ,
- § 16 w ust.4 wykreślić wyrazy „ i proponowanym”,
- § 44 wykreślić ust 2,
- § 45 w ust.1 wykreślić wyrazy „ a także deklaracje,
oświadczenia, apele i opinie, o jakich mowa w § 14 ust.2 „
- § 56 i 57 wykreślić całkowicie /regulują to przepisy/
- W związku z powyższym zmieni się numeracja dalszych
paragrafów, lecz będzie informował o zmianach wg starej numeracji,
- § 65 wykreślić pkt.3
- VI rozdział „ Zasady I Tryb Działania Komisji Rewizyjnej”
wykreślić wszystkie podrozdziały / 1-6 /,
- § 81 wykreślić ust. 3,
- § 82 wykreślić ust. 6,
- § 92 wykreślić ust. 5 / posiedzenia są jawne i nie można
ograniczać komuś przybycie na komisję /,
- § 102 dopisać na końcu pkt 2 wyrazy „wynikające z
ustaw i statutu” i wykreślić pkt 4 ,
- § 106 w ust.1 wykreślić wyraz „tajnym” a
wpisać wyraz „ jawnym”
- § 122 wykreślić uchwały zmieniające statut gminy ,
natomiast pozostawić publikacje tj. Nr Dzienników .Urzędowych Województwa
Szczecińskiego i Zachodniopomorskiego. Dopisać na końcu zdania przy załączniku
„ nr 2” Dot. on herbu gminy.
Następnie Przewodniczący komisji poinformował, iż na wspólnym
posiedzeniu komisji proponowano dodatkowy zapis w § 13 ust.3 w
brzmieniu „ Wniosek o odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego
zostanie rozpatrzony na następnej sesji”
Został ten zapis wprowadzony do projektu statutu w § 13 ust.3.
Stanowiska komisji.
Wszystkie 4 stałe komisje Rady pozytywnie zaopiniowały przedstawiony
przez Przewodniczącego Komisji Statutowej projekt uchwały / po
wprowadzeniu powyższych poprawek /.
Dyskusja – brak.
Z uwagi na brak dyskusji Wiceprzewodniczący Rady P.Piechowski E.
odczytał projekt uchwały w sprawie statutu gminy / po wprowadzeniu powyższych
poprawek i wniosku / i uchwała została przegłosowana i tak:
za podjęciem tej uchwały głosowało 15 radnych Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała nr V /39 /03 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 17
lutego 2003r. w sprawie j/w i stanowi zał. nr12 do protokołu.
Po podjęciu uchwały Wiceprzewodniczący Rady
poinformował że uchwalony statut po odpowiednim opracowaniu zgodnie z
wymaganymi przepisami i wprowadzeniu przegłosowanych poprawek zostanie
przesłany do opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa
Zachodniopomorskiego i wejdzie w życie
Po upływie 14 dni od ogłoszenia.
Przewodniczący Rady podziękował Komisji Statutowej a w
szczególności jej przewodniczącemu za duży wkład pracy w sprawie
opracowania statutu.
/ P.Piechowski podziękował swojej komisji za pracę w
komisji statutowej/.
Ad. 14 Informacja sołtysów z działalności w okresie
minionej kadencji.
Z-ca Wójta P.G.Piskorz poinformowała, że na mocy Zarządzenia
Wójta został ustanowiony harmonogram zebrań wiejskich w sprawie
wyboru sołtysów i rad sołeckich na kadencję 2003 – 2007r.
W tym harmonogramie są wyszczególnione miejscowości i terminy
zebrań wiejskich. W zebraniach będą uczestniczyć radni,
Przewodniczący Rady. Wójt oraz wyznaczeni pracownicy Urzędu Gminy.
, że takie wybory muszą odbyć się w ciągu pół roku
od wyborów samorządowych / 27 kwietnia mija termin /. Prosiła o kontakt
sołtysów z tut. Urzędem w tej sprawie oraz przekazana tej
informacji społeczeństwu, by była dobra frekwencja na tych
zebraniach. Statuty sołectw określają tryb przeprowadzenia wyborów
sołtysa i rad sołeckich.
Wszyscy obecni na sesji sołtysi otrzymali takie harmonogramy zebrań
wraz ogłoszeniem o terminie zebrania w danej miejscowości.
Ustalono miejsce odbycia zebrania w Nieznaniu.
Przewodniczący Rady prosił, by informować społeczeństwo,
że te zebrania mają być głównie tematem wyboru sołtysa i rady sołeckiej.
Następnie poprosił obecnych na sesji sołtysów o
przedstawienie swoich informacji z działalności w okresie kadencji 1999
– 2003r.
Kolejno sołtysi składali informacje tj.
- Sołtys St.Czarnowa P.M.Baryła - informacja
stanowi zał. nr 13 do protokołu,
- Sołtys Żelewa P.H.Hoduń - informacja
stanowi zał. nr 14 do protokołu,
- Sołtys Dobropola P.A.Myszkowska - informacja stanowi zał. nr
15 do protokołu,
- Sołtys Glinnej P.D.Bogucka - informacja stanowi zał. nr 16 do
protokołu,
- Sołtys Żelisławca P.E.Błaszczak - informacja stanowi
zał. nr 17 do protokołu
- Sołtys Binowa P.Cz.Szczupak - informacja stanowi zał.
nr 18 do protokołu
- Sołtys Nieznania P.J. Stramski złożył do protokołu
krótką informację ustną / brak na piśmie/ Poinformował, że w swojej krótkiej kadencji
sołtysa wywalczył 10 metrów asfaltu na wjazd do Nieznania. Czeka
na nawiezienie szlaki na drogę oraz założenie 2-ch lamp oświetleniowych.
- Sołtys Dębiny P.T.Bas również złożył do protokołu
krótką informację ustną / brak na piśmie /. Poinformował, że m.in. zajmował się
zbieraniem podatków od mieszkańców Dębiny, współpracował ze Szkołą
w Kołbaczu, organizował różne imprezy z okazji Dnia dziecka,
Mikołajek wspólnie z radnym, imprezy sportowe.
- Informacji nie złożył sołtys z Kartna, który w tym czasie był nie
obecny w tej części sesji. W sesji w tym dniu nie uczestniczyli sołtysi
: z Kołowa, Kołbacza i Komorówki.
Przewodniczący Rady P.K.Mendak stwierdził, że wielu sołtysów
nie sprawdziło w swoich miejscowościach, czy są osoby potrzebujące
pomocy. Prosił o przedstawienie tego na piśmie. Są na pewno tacy
ludzie, co potrzebują pomocy a często nic nie mówią. Chodzi o
to, by takie sprawy wypłynęły od sołtysów, Rady Gminy. /
Wójt poparł Przewodniczącego Rady/.
Również nie wszyscy dali informację na temat ilości psów m.in.w Kołbaczu
ani informacji działalności sołtysa.
Sołtys P.Baryła stwierdziła, że są przypadki
gdzie jej zdaniem ta osoba potrzebuje pomocy a ona twierdzi że nie
i unosi się honorem. Są też osoby, renciści . Czy takie osoby
mogą się starać o pomoc. Jest takich osób dużo.
Radny Róg poinformował / w usprawiedliwieniu sołtysa z
Kołbacza /, że jest przygotowane sprawozdanie z działalności sołtysa
w kadencji. Musiał wyjechać a jej nie przekazał / Przewodniczący Rady
prosił o dostarczenie tej informacji w jak najkrótszym terminie /.
Wójt P.M.Woś odniósł się do informacji sołtysa z
Binowa odnośnie działki nr 153.
Został uchylony akt notarialny i nastąpiła ponowna jej sprzedaż.
Nabywcą tej działki ponownie została osoba co poprzednio. Uczestnik
drugi tego przetargu zaskarżył ten akt sprzedaży do Prokuratury w
Gryfinie i sprawa znów jest rozpatrywana.
Odnośnie świetlicy, to akt notarialny został uchylony. Była możliwość
odwołania się do II instancji i spraw jest jeszcze nie rozstrzygnięta.
Ad. 15 Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy przedłożonej
przez Przedsiębiorstwo Usług Wodnych i Sanitarnych
Spółka z o.o. w Nowogardzie za zbiorowe zaopatrzenie w
wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.
Stanowiska komisji.
Wszystkie 4 komisje Rady pozytywnie zaopiniowały taryf tj.
- w zakresie dostarczania wody za 1m2 – 2.00 brutto i opłatę stałą
3.10 zł
- w zakresie wprowadzania ścieków do zbiorowych urządzeń
kanalizacyjnych za 1m2 – 3.83zł brutto.
Dyskusja.
Radny Mielnicki zapytał, dlaczego są tak drogie ścieki?
Wiceprzewodniczący Rady P.E.Piechowski wyjaśnił, że Przedsiębiorstwo
z Nowogardu przedstawiło swoje taryfy do zatwierdzenia w w
m-cu październiku 2002r. I powinna być ona zatwierdzona jeszcze przez Radę poprzedniej
kadencji.
nie zrobiono tego i zostało to w spadku do zatwierdzenia tut. Radzie.
Gdyby to przedsiębiorstwo poszło zgodnie z ustawa o zaopatrzeniu w
wodę ,to ich proponowane taryfy w projekcie weszłyby w ciągu 70
dni, gdyż poprzednia Rada nie dochowała określonych terminów. Były
to stawki w granicach 12 zł za 1m2 odprowadzania ścieków oraz za wodę
w granicach 3.60 zł.
dokładnej analizie przez Wójta, wspomagając się jego osobą
sprawdzono wszystkie koszty – czy zostały one sporządzone zgodnie
z ustawą o taryfach.
czynnikiem powodującym wzrost tych kosztów były podatki
od nieruchomości. Wynoszą one w granicach 86.000zł. Zarówno komisje
jak i Rada stanęły przed dylematem jak ten problem rozwiązać. Wójt złożył
na posiedzeniu wspólnym komisji propozycję, by podatek ten został
temu przedsiębiorstwu umorzony - co spowoduje obniżenie opłat za
wodę i ścieki. Przychylono się do wniosku i stworzyło to propozycję
opłaty za ścieki 3,83żł za m2 a woda 2.00 zł plus opłata stała 3.10
zł. Dalej poinformował, że zgodnie z ustawą Rada Gminy zatwierdza
taryfy, bądź może je obniżyć. Jednak obniżenie taryfy powoduje to,
że gmina musiałaby te obniżone pieniądze dopłacić przedsiębiorstwu
do każdego obywatela. Dlatego też komisje podjęły decyzję o umorzeniu
podatku. Rada Gminy nie może odmówić zatwierdzenia taryfy, gdyż
automatycznie wchodzą te wysokie ich stawki. Także gmina umarzając im
podatek wychodzi naprzeciw mieszkańcom gminy.
Z uwagi na brak dalszych dyskusji Wiceprzewodniczący Rady odczytał
projekt uchwały w sprawie w sprawie zatwierdzenia taryfy przedłożonej
przez
Przedsiębiorstwo Usług Wodnych i Sanitarnych Spółka z o.o. w
Nowogardzie za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków i
uchwała została przegłosowana i tak:
za podjęciem tej uchwały głosowało 15 radnychUchwała została podjęta jednogłośnie.
to uchwała nr V /40 /03 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 17
lutego 2003r. w sprawie j/w i stanowi zał. nr19 do protokołu.
Ad.16 Odpowiedzi na zgłaszane interpelacje i wnioski
radnych, zapytania sołtysów.
Na zgłaszane wnioski i zapytania radnych i sołtysów odpowiedzi
udzielał Wójt i tak:
koszt wyposażenia pokoju nauczycielskiego, dzierżawa remizy strażackiej, udział 25% gminy w komputeryzacji / pytała radma Cioch/
Wójt poinformował, że koszt wyposażenia pokoju
nauczycielskiego w szkole wynosił 3.800zł / 4 stoły, renowacja
krzeseł /. Nauczyciele siedzieli tam przy malutkich stołach, bardzo nie
wygodnych .
Koszt komputeryzacji całego Urzędu łącznie z sieciami, wyposażeniem
– 30.000
/ plus, minus 5.000 - w zależności od tego ile będzie kupione
poza tym przetargiem /. Jest to te 25 % udziału gminy./ radna Cioch
wyliczyła to na kwotę 120.000 uważając, że jest to bardzo duża
kwota. U niej w zakładzie również zakupiono taki sprzęt i koszt był o
wiele niższy/.
Wójt wyjaśnił, że liczone jest tam wszystko w EURO, sprzęt jest
wysokiej klasy.
Odnośnie dzierżawy remizy strażackiej, to nie jest w stanie dzisiaj
powiedzieć, ile będzie wynosiła ta „symboliczna złotówka”. Będzie
popisana w ty zakresie umowa i na pewno nie podpisze jej za wygórowaną cenę. Myśli, że na pewno
podatek z tego tytułu będzie płaciła gmina.
Wójt również poinformował, że nie jest prawdą / to co
pisali w gazecie / odnośnie wywożenia gnojowicy do rowu przez pracowników
Kołbacza. Był tam na drugi dzień z komisja i to było sprawdzane.
Wiceprzewodniczący Rady zaproponował, by
podczas omawiania sprawy związanej z gospodarką wodno - ściekową
poruszyć z Dyr.Malinowskim temat dzierżawy remizy.
- słupy betonowe, oświetlenie uliczne, parking strzeżony, wyjazdy
darmowe dla bezrobotnych / zgłaszał radny Chudak/
Wójt stwierdził, że te słupy betonowe – to słupy po byłych złączach
telefonii stacji uzdatniania wody . Jest to na terenie władania
„Wspólnoty” i Wójt nie może nic zrobić na nie swoim terenie.
Parking strzeżony – jest daleki od tego, żeby gmina się w
cos takiego mieszała.
Ewentualnie nich ktoś sobie założy w tym zakresie działalność.-
zaproponowała radna Cioch i wejdzie w kontakt z właścicielem
terenu /Poparł radną Komendant Policji proponując, ze mogło by się
tym zająć np.2 emerytów/
Radny Chudak zapytał, czy dałoby się takim
parking zrobić na ugorze między stadionem a ul. Cystersów taki parking
zrobić/ obok sklepu P.Antol /.
Wiceprzewodniczący Rady uważał, że opłaty za korzystanie z takiego
parkingu są bardzo wysokie w granicach ok.100 zł. miesięcznie. Tak jest
to w miastach praktykowane. Muszą być wszystkie pojazdy parkujące
ubezpieczone. Uważał, że nikt nie podejmie się organizacji
parkingu z uwagi na wysokie koszty.
Wójt dalej poinformował że nie ma gmina możliwości zatrudnić
bezrobotnych na parce interwencyjne. Jedynie przez tę umowę z Urzędem
Pracy. Gmina nie może zebrać tych ludzi i dać im pracę. To są bardzo
duże koszy i musiałby być zawarty stosunek pracy.
Jeśli chodzi o dowóz osób bezrobotnych – Wójt uważał, że każda
osoba jeździ w innym terminie do PUP. Rozważy tę propozycję.
- oświetlenie uliczne i na stadionie/ zgłaszali radni:Chudak,Róg, Kotylak/
Jest Wójt zdziwiony, że do tej pory sprawa oświetlenia
ulicznego nie została załatwiona a miało to już być zrobione.
Sprawdzi tę sprawę.
Jeśli chodzi o światło na stadionie, to umowa była sporządzona
nieprawidłowo, odleżała swój czas. Wróciła z powrotem do gminy , zapłacono
określoną opłatę i potrwa to co najmniej teraz ok.1 m-ca. Taka procedura musi być
zachowana.
okna na Plebani w Starym Czarnowie, sprawa śmieci i ogrodzenie na
cmentarzu, oświetlenie ul Słonecznej / zgłaszała sołtys.Baryła/.
Nie może być ta sprawa rozpatrywana tak, że gmina zapłaci za okna.
Nie ma takiej możliwości. Nie ma środków w budżecie na taki
cel. Prawo na to nie pozwala.
Z-ca Wójta poinformowała, że sprawę ogrodzenia na
cmentarzu już wyjaśniła w przerwie z P.Baryła. Jest to sprawa do załatwienia
pomiędzy eksploatatorem a gminą.
Wójt poinformował, że sprawę oświetlenia na ul.Słonecznej musi
dokładnie sprawdzić w terenie.
-, śmieci, gazyfikacja, działki wodociągowe, drogi gminne, świetlica
/ zgłaszał radny Mielnicki
Wójt poinformował, że to sprzątanie, które było w 2000r objęte
było przetargiem. Na to środki były ze Starostwa w Gryfinie w kwocie
80.000zł. Były zlokalizowane dzikie wysypiska śmieci począwszy od Żelewa
a zakończone w Binowie.
Także prawie w każdej miejscowości to robiono.
Do tego tematu obecnie nie ma powrotu , to była jednorazowa czynność.
Gazyfikacja jest na etapie porządkowania spraw, które były załatwiane
przez poprzednie półtora roku. Jak mówił w sprawozdaniu zostało
podpisane porozumienie z KB GAZ, gdzie zarobiono na tej operacji
ok..30.000zł.
Każdy, kto ma ochotę się przyłączyć do sieci gazowej załatwia to
sobie indywidualnie. Opracowywana jest instrukcja, ścieżka załatwiania
spraw przez P.Nowickiego i najpóźniej do zebrań sołecki
zostanie to przedstawione.
Jest to procedura pomiędzy dystrybutorem / Zakładem Gazowniczym /a
odbiorcą gazu. Również tut. Urzędzie będzie system gazowy
zmieniony i też taka samą ścieżką. Wójt poinformował Komendanta
Policji, ze raczej ogrzewanie zostanie od nich odłączone / gaz będzie
dla budynku Urzędu/.
Sprawa korzyści odnośnie działek wodociągowych –
poinformował, że zaproponował by sprawę załatwić. Jak ona
będzie załatwiona, to będzie się nad tym dyskutować; czy to będzie
sprzedaż czy dzierżawa, za jaki okres będzie płacone za bezumowne
korzystanie z tych działek. Chodzi o to, żeby to było z korzyścią dla
gminy i żeby to było jak najszybciej załatwione.
Wójt uważał, że drogi nie tylko niszczą lasy. Jak wszystkim
wiadomo niszczyli i mieszkańcy gminy, rozbierali drogi.
Świetlica – tam odpracowywała swoje godziny / zasądzone karą sądową
ogółem 160 godzin./ osoba i radny potwierdził mu 6 dni . On
twierdzi, że dawał tam swój materiał i należałoby to dokładnie
przeanalizować. W przeciwnym razie będzie musiał odbyć karę za
pozostałe godziny. Także myśli, że ta świetlica została
wyremontowana / Radny Mielnicki stwierdził, że podpisał
tyle godzin tej sobie ile pracowała i świetlicę wyremontował, praca
została odebrana /.
W sprawie tej świetlicy czeka na inicjatywę mieszkańców. Nie
może zastać osoby, która tam dzierżawi sklep.
- lampy w Glinnej, droga / zgłaszała sołtys Bogucka/
Wójt jest zaskoczony, ciągle są kłopoty z tą lampą. Jest tam
elektryk, który powinien już zrobić.
Na tej drodze leżą hałdy odpadów, jest ona rzeczywiście trudna do
przejechania..
-drogi do pól i wycinka krzaków, droga do Komorówki / zgłaszali; radny Ruszczycki i Gorczyca/
Wójt prosił o trochę cierpliwości do czasu zatrudnienia osób z
Powiatowego Urzędu Pracy w Gryfinie.
Natomiast jeśli chodzi o drogę / tzw. siodło/ do Komorówki , to ze
względu na złą pogodę nie została jeszcze wykonana tam nawierzchnia.
Chce wspólnie z SKR wymienić na tej drodze płyty. SKR ma te płyty,
lecz są one nie wycenione. Dlatego należy trochę poczekać.
- plac, budynki po Spółce Wodnej Miedwie / zgłosiła radna Małecka/
Plac i budynki są sprzedane na zasadzie przetargu, który się odbył
14.10.02r.
Z uwagi na nie uregulowany stan prawny firmy, która wygrała
przetarg nie może zawrzeć z nimi aktu notarialnego / na tamten czas miała
/ a pieniądze wpłynęły.
Skarbnik poinformowała , ze wyceny dokonywał biegły co
wygrał na tym terenie przetarg na wycenę.
Radny Róg dodał, iż 2 przetargi były ogłoszone i
dopiero w II przetargu to sprzedano.
opłaty za psy / zgł.sołtys z Nieznania/.
Tutaj już sprawę wcześniej wyjaśniono – tak uważał Wójt
Wójt po wyjaśnieniu powyższych spraw dodatkowo poinformował:
- zarządzeniem nr 1/02 powołał Gminną Komisję Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych w składzie:
przewodniczący - Grzywiński W. członkowie ; Łoś M. Doburzyński ,
Łuszczewski M. Górska A. Bednarek G. Sowa D.. Pełnomocnikiem została
Sowa D.
Ta komisja już działa
-podziękował radnemu Zacharskiemu za czynny udział w sprawie wyjaśnienia
sprawy związanej z sytuacją P.Poklepa a Kruk z Żelisławca. Radny
wspólnie z pracownicą Urzędu jeździł do Gryfinia i do
Szczecina, żeby to wyjaśnić. Znał tu wiele spraw, gdyż pracował i dużo
pomógł przy tej sprawie. Odbędzie się ponowny proces sądowy.
Ad.17 Wolne wnioski.
Radna Cioch proponowała, żeby plany pracy poszczególnych
komisji stałych i Rady Gminy wywiesić na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.
Zapytała, jak daleko jest przygotowany projekt budżetu gminy na
2003r. i za rok 2002r. do analizy przez komisje. Czy otrzymają materiały
na dzień 21.02. jak obiecano.
Wójt poinformował, że wspólnie to uzgodnimy po sesji.
Kontrola prowadzona przez RIO kończy się w dniu jutrzejszym.
Radny Kotylak w imieniu Komisji Zdrowia , Oświaty i
Spraw Społecznych wnioskował o przekazaniu im informacji z
działalności OPS za 2002r.
By przed sesją absolutoryjną zapoznali się z tą informacją.
Zapytał, jak daleko są posunięte przygotowania dot. biuletynu
gminnego.
Wnioskował o więcej zielenie w Kołbaczu.
Wójt poinformował, że takie materiały dot. OPS na
pewno komisja otrzyma.
Biuletyn informacyjny jest obecnie w trakcie przygotowania.
Proponuje się, żeby taki biuletyn każdemu dostarczyć. Dlatego
chciałby zasięgnąć opinii Rady, czy warto dawać aż 1100
egzemplarzy.
wyniku dyskusji proponowano, żeby sprzedać to za symboliczna złotówkę,
rozdać to przez listonoszy itp.
Ustalono, że zostanie wydrukowanych 700szt i nieodpłatnie
rozmieszczone będą w niektórych punktach jak: sklepach, Spółdzielni
Mieszkaniowej itp.
Ad. 18 Zakończenie obrad V Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo.
Z uwagi na brak dalszych dyskusji Przewodniczący Rady
GminyStare Czarnowo P.Kazimierz Mendak ogłosił zakończenie
obrad V sesji.
Sesja zakończyła się o godzinie 17.25.
Przewodniczący Rady
Kazimierz Mendak
|